Hei!

Jeg har tatt ned en vegg for å skape et rom av gangen og stuen. Jeg kommer til å sette gips i taket, og spørsmålet er da om jeg skal legge inn en diffusjonssperre eller ikke…?

Huset er fra 55 og er om- og påbygd 87. I den nye delen er det plast, men ikke i den gamle. En snekker som skal hjelpe meg synes ikke at jeg skal ha plast siden jeg da kan få ”punktbelastning” av fukt på loftet, ettersom ikke alle rommene blir plastet. I dagens situasjon har jeg problemer med muggvekst på undertaket på loftet og holder derfor på som best med å sette inn et ftx-system, for å øke ventilasjonen og skape et lite undertrykk i boligdelen.

Hva ville dere gjort, plast eller ikke??

// Pär

Jeg skulle ha latt være, med samme argument som din snekker.

Hva mener han med punktbelastning?
Vil det øke andre steder om det minsker der du setter plast?

joo han mener at plasten skal holde unna fuktigheten slik at ventilasjonen kan ta hånd om den. Hvis man plastrer et rom og ikke de øvrige, vil fuktigheten følge plasten til den kommer til et "uplastret" rom. Hvis det da finnes sprekker eller hull som fuktigheten kan trenge opp gjennom, vil det bli en økt fuktbelastning akkurat der, dvs. en større mengde damp kan trenge opp punktvis og kondensere mot sutaket. Hvis jeg nå forsto ham riktig...?

// Pär

Problemet du beskriver finnes egentlig bare hvis man har dårlig ventilasjon og selve den fuktige luften kan bevege seg ut i konstruksjonen, såkalt konveksjon. Uten diffusjonssperre vil dette skje på mange steder, men med diffusjonssperre på bare visse steder blir det en høyere belastning på de stedene som ikke har sperre. Selve diffusjonen av fukt (at fukten beveger seg gjennom konstruksjonen i seg selv) øker ikke på de stedene som ikke har plast, derimot.

Milkshaken
Plast ikke

Kan bare være enig i å ikke bruke plast og synes personlig at folk har en overtro til diffspärr. Den løser ingen problemer slik jeg ser det på et eldre hus, men skaper ofte ganske store problemer litt lenger fram i tid i stedet.

/Kent

jon_h skrev:
Problemet du beskriver finnes egentlig bare hvis man har dårlig ventilasjon og selve den fuktige luften kan bevege seg ut i konstruksjonen, såkalt konveksjon. Uten dampsperre vil dette skje på mange steder, men med dampsperre på bare noen steder blir det en høyere belastning på de stedene som ikke har sperre. Selve diffusjonen av fukt (at fukten beveger seg gjennom konstruksjonen i seg selv) øker ikke på de stedene som ikke har plast, derimot.
Hei Jon_h
Ville du da satt plast eller ikke? Ventilasjonen skal jo forhåpentligvis bli bra etter installasjon av ftx.

//Pär

Som jeg skrev i det første innlegget, jeg hadde latt være.

jon_h skrev:
Som jeg skrev i det første innlegget, jeg hadde latt være.
Oi! Det burde jeg sett :o.. sorry

//pär

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.