Holder for tiden på å bygge hus med en stor huselevarandør og var på befaring i dag.
Det er et hus med ferdig stenderverk og yttervegger. Innervegger bygges på plassen.

Jeg tror at snekkerne har gjort en kjempetabbe som kan resultere i alvorlige fuktskader?
Slik jeg har forstått det, er det veldig viktig at dampsperren slutter tett overalt.
De har ikke brettet ut dampsperren fra ytterveggene når de har montert spikerslag og innervegger. Det vil jo aldri bli tett til ytterveggen når de deretter bretter opp plasten under undertakgipsen. Verst blir det på kortsiden av spikerslagene.
Det blir jo en 1.5cm glippe rett ut i isolasjonen i ytterveggene.
Dette er i bjelkelaget i et toetasjes hus.

Hvordan pleier man å gjøre?
Har de lagt spikerslagene på feil side av dampsperren?
Vil ha mer fakta på bordet før jeg ringer dem i morgen.
Se vedlagte bilder.

• Innvendig byggbilde av et hus med glespanel, diffusionssperre og isolasjon synlig, samt en stor glippe mellom vegg og tak i andre etasje.
  • Bygge av husvegg med synlig plastfolie og trepanel, der plastfolien ikke er brettet ut ved montering av trepanel og innervegger.
  • Bygging av toetasjes hus med synlige glespaneler, diffusionsspärr og elektriske rør. Plastfolie ikke brettet ut, risiko for fuktproblemer.
  • Byggekonstruksjon med synlige bjelker, isolasjon og delvis montert dampsperre, med plastfolie hengende ned fra taket.
  • Bygge av et hus med synlig diffusjonssperre, treverk og elektriske ledninger i taket. Merkingen på plasten advarer mot å skjære bort sperren.
Sist redigert:
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Diffusjonssperren har to funksjoner i et moderne hus, både å forhindre kondens i skallets isolasjon, og å sikre at huset oppfyller tetthetskravene. At diffusjonssperren er grundig forseglet er viktigere med hensyn til tetthetskravet enn risikoen for kondens. Når man bygger hus i flere plan, og øverste planet skal være innredet fra starten, oppstår alltid problemer rundt festingen av etasjeskilleren i ytterveggene. I teorien skal diffusjonssperren først plasseres tett på innsiden av ytterveggene, deretter lager man hull for å feste gulvbjelkene til etasjeskilleren i ytterveggens bindingsverk. Dette er dog veldig upraktisk. Det er enklere å gjøre hele bindingsverket ferdig og deretter isolere og sette opp diffusjonssperren. Noen ganger bretter man ut folien på etasjeskillerens over- og underside og aksepterer at det finnes en åpning i diffusjonssperren inne i etasjeskilleren. Etasjeskilleren pleier å isoleres til full høyde nærmest ytterveggen. Å ha det helt åpent langs etasjeskillerens kanter er feil. Risikoen for råteskader på grunn av dette er dog ganske liten.

Huset ble levert med ferdige yttervegger kledd med et lag gips med diffusjonssperreplast under gipsen. Plastet var brettet over kanten på gipsen. Se bilder. Så har de ikke brettet ut plasten før de monterte innervegger og glespanel. Feil?

Mellombjelkelaget kom i ferdige moduler.

De har gjort det samme i overetasjen, men der blir det litt bedre da plasten i taket sitter under glespanelen.

Problemet er verst i mellombjelkelaget på kortsidene av glespanelen mellom hver gles planke dannes det et gap på 1,5 cm når de bretter opp plasten under takgipsen.
Plasten burde ha vært brettet opp før glesen i stedet?
Hadde jo ikke blitt helt tett uansett.
Hvordan pleier dette å løses?
Pleier man å teipe mellom hver gles planke?
Blir jo ikke tett mellom regel og plasten selv om den hadde ligget under glesen i stedet.

Huset skal trykktestes. Gjøres det før eller etter takgipsen er montert? Da burde de jo merke dette problemet.

Det andre problemet er at de ikke har brettet ut plasten under eller over innervegger.
Så plasten må kuttes av ved hver vegg for å kunne brettes ned under parketten eller takgipsen.

Slik ser det ut om man bretter opp plasten mot glespanelen Gips med plastfolie under, montert mot en glespanel. En glippe vises mellom plast og treverk. Bildet er tatt fra plasten inn mot veggen.
Bildet er tatt over plasten inn mot veggen.

Hadde jeg gjort dette så hadde jeg brettet opp plasten før glespanel og teipet den mot reglen i mellombjelkelaget.

Sist redigert:
Som utenforstående er det litt vanskelig å få oversikt, men det er jo alltid et problem med byggesett. Saks og tape er nok det som gjelder. Prøvetrykking før alle overflater (unntatt maling og tapet) er på plass er poengløst og ligger neppe i byggerens interesse.

Har fått informasjon om at trykktesting skal gjennomføres.
Trodd de skulle gjøre det før løsull sprøytes?? Og innertak monteres?

Men gjøres det så sent som før overflaten, etter all gips er montert hvordan skal de da kunne fikse utettheter?
Da kan de aldri utbedre og tette hull.

Har du ikke fått alle tegningene? Det finnes sikkert en detalj på hvordan det skal gjøres.

Nei ikke fått noen detalj tegninger da vi kjøper nøkkelferdig hus. Tenkte bare å sjekke om det er riktig eller feil utført og sjekke hvordan det skulle ha blitt utført. Så jeg vet hva jeg skal si til snekkerne.

Jeg er ingen ekspert på trykktesting, men det finnes regler for det (i SS-EN 13829). Når man gjør det avhenger av byggemåten. Alt som har betydning for tettheten bør rimeligvis være på plass. Har du kjøpt et nøkkelferdig hus er det byggherres ansvar å gjøre de forbedringer som kreves for en godkjenning.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Sonny Brannestam Sonny Brannestam skrev:
Nei ikke fått noen detalj tegninger da vi kjøper nøkkelferdig hus. Tenkte bare sjekke om det er riktig eller feil utført og sjekke hvordan det skulle ha vært utført. Så jeg vet hva jeg skal si til snekkerne.
Da er det enkleste å be dem vise deg sine tegninger og den detaljen. Har du ingen byggeleder? Klart det er feil, kommer til å bli veldig høye verdier ved trykktesten. Og trykktesten skal skje når elektriker og vvs er klare og før løsullen.

Problemet er at Byggelederen og snekkerne er de samme.
Hvordan skulle de ha gjort? Så jeg kan spørre hvorfor de ikke har gjort slik, og hva deres plan er for å få det tett.

Skal alle takgips være på plass før trykktesting?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.