Heisann

Har et platetak i en låve som skal bli leilighet. Nå finnes det ingen form for kondensbeskyttelse på dette. Tenkte å fjerne det og sette inn ordentlig papp under og lektere om og deretter tilbake med platen igjen med nye friske plateskruer der gummipakningen holder...

Vurderer å bruke MONARPERM 900 fra Icopal eller Tyvek Supro Grid som undertak for å deretter legge lekter og litt tykkere bærelekter og til slutt på med platetaket igjen. Trenger heller ikke noen luftspalte mot isolasjonen som i dette tilfelle er sprayet ekofiber.

Noen som har erfaring med noe lignende eller noen som har noe å tilføye/påpeke?

Alternativet er selvfølgelig vindavleder/duk, luftspalte, rupanel, takpapp, lekter og platene igjen.... Har et tak på ca 180 kvadrat med 34 graders helning.

Prøver også å finne ut hva som er billigst, utover raskest. Har ikke funnet priser/forhandlere for Tyvek. Icopals variant tror jeg koster ca 60 kr per kvadrat.

Mer info på: http://www.icopal.se/upload/Product...72A5006AE285/Icopal_broschyr_Monarperm900.pdf

og

http://www.profile.dk/www/Pub1695.asp

Sist redigert:
Tillegg fra http://www.byggfaktadocu.se/10/pdcnewsitem/00/95/06/index_10.html

"- Takene har klart seg fra fuktskader takket være undertaket DuPont Tyvek Supro Grid´s diffusionsåpne egenskaper - som tillater uttørking utover"!

SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, gjennomførte den 7. mars 2000 fuktmålinger i tre tak på bygninger i Norge. Samtlige hus fullisolerte mellom takstolene og med DuPont Tyvek Supro Grid som undertak. DuPont Tyvek Supro Grid er et diffusionsåpent undertak som tillater at takbjelkene fullisoleres helt opp til undertaket eksklusive utventilerte luftspalter.

Nå, sju år senere, har SP gjennomført en oppfølging av den forrige undersøkelsen, og deres konklusjon er:
"-Til tross for at husene hadde overtrykk, stort fukttilskudd og mangler/utetteter hvor fuktig inneluft kunne lekke ut i takkonstruksjonen, så ble det ikke påtruffet indikasjoner på fuktskader.
Dessuten ble målingene utført under en uvanlig fuktig uteperiode, noe som også forklarer de høye fuktverdiene i strø- & bærelekt. Generelt sett kan fuktskader forventes i tak med ovennevnte mangler. Vår vurdering er at takene har klart seg fra fuktskader takket være undertakets diffusionsåpne egenskaper som tillater uttørking utover".

Kan også legge til at jeg snakker om et tak uten luftspalte...

Fant du noen forhandler for Tyvek suprogrid, jeg leter i Mjøsregionen..

Beijer har Tyvek i viss grad, men jeg har funnet et husfirma som legger ned virksomheten og har et lager med Tyvek Supro Grid som de selger til innkjøpspris....

Vil du også kjøpe så mail meg: andreas@motesfabriken.se

Men jeg må likevel få tak i en passende dampbrems til innsiden som passer Tyvek Supron når det gjelder forholdet 1:5 i dampmotstand... Tyvek har en egen, så det blir kanskje litt Beijer likevel.

Mester, hvor er du i Mälardalen. Jeg bygger utenfor Enköping.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.