Jeg skal bygge en garasje/verksted på ca 60m2. Taket skal bestå av en langsgående mønebjelke av limtre. Fra mønebjelken går det ut tverrgående 45x220 takåser. Jeg tenker å isolere hele rommet mellom takåsene. Innenfor isoleringen skal jeg ha diffusjonssperre. Yttertaket skal bestå av profilert plater på lekter. Jeg vurderer om jeg skal legge diffusjonsåpen undertak direkte på takåsene eller om det er noen fordel med å legge rupanel først og deretter diffusjonsåpen undertak? Det blir jo et mer stabilt tak med rupanel, men samtidig kanskje det hindrer fukt fra trekonstruksjonen i å diffusere ut. Neste vurdering: er det noen forskjell mellom ulike fabrikater når det gjelder undertak (annet enn prisen)?
Jeg la om et tak der vi droppet rupanel og la gjennomtrampingssikker duk, det føltes bra og ikke særlig risikabelt rent klatremessig. Vi brukte en grovere og glattere lekt til teglet, den ble fin å klatre på. Vi bygde også et stilas nedenfor. Neste tak legger jeg gjerne på samme måte.
skal gjøre det samme på min utvidelse og lekten er 45/70 så lekten holder og likeså duken
men les deg opp så du monterer alt i riktig rekkefølge
så duken fungerer som den er tenkt
Det fungerer sikkert bra uten råspont, under forutsetning at smågnagere og fugler aldri noen gang kommer til.
Fugler har skarpe ender overalt og kan lett skade duken mistenker jeg, og smågnagere har skarpe tenner og elsker å boa i isolasjon.
Bor man på landet bør man definitivt gardere for slikt.
Jeg la om et tak der vi droppet rupanel og la gjennomtrampingssikker duk, det føltes bra og ikke særlig risikabelt klatremessig. Vi brukte en grovere og glattere bærelekt til teglet, den ble fin å klatre på. Vi bygde også et stillas nedenfor. Neste tak legger jeg gjerne på samme måte.
Hvordan gjør man ved utstikket på gavlen, når det mangler rupanel? Stifter man den fast nedenfra i bærelekten? Eller avslutter man ved vegglivet?
Hvordan gjør man ved utstikket på gavlen, når de mangler råspont? Stifter man fast den nedenfra i bærelekten? Eller avslutter man ved vegglivet?
Det er jo ganske vanlig at man har underspikring under, både på utspringet ved gavlene og på takutstikket ved langsidene.
Så det går nok å fikse.
Men hva gevinsten da blir på et uthustak forstår jeg ikke helt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.