Heisann!

Jeg holder på å bygge et lite lager/vedbod, men vet ikke helt hvilken løsning jeg skal finne på for diagonalstøttene til veggene.

Planen var å ikke ha plater på innsiden, men spikre liggende panel både på inn- og utsiden av stendere, men med store gliper mellom så det blir god lufting, og vekslende overlapping mellom inn-/utside så det ikke blir innsyn. Altså ingen plater som støtter opp veggene.

Med den løsningen kan jeg ikke ha noen utenpåliggende støtter uten at det blir veldig stygt.

Tenkt på monteringsbånd, men det blir et ganske tungt tak med betongplater (dog ingen rupanel), og jeg vet ikke hvor holdbare de er.

Gjengestang kanskje, men da må jeg bore i de allerede ganske spinkle veggstenderne.

Siste alternativet jeg har kommet på er å på innsiden likevel sette plater (plywood/OSB), men bare på midten av veggen så det likevel blir lufting over og under.

Finnes det andre alternativer jeg ikke har tenkt på, og som ikke koster skjorta?

Hva er lite?

Et kryss med hullbånd i kraftigere dimensjon som festes i mellomliggende stendere blir ellers veldig sterkt. Det går jo alltid an å komplettere med skråforsterkninger mellom en eller flere veggstendere.

Sett 2 st spiker i hver planke på hver regel så trengs ingen strever eller band

• Liker
tergo
  • Laddar…
Hvor bred panel skal du ha? Jeg tror at panelet kan gi tilstrekkelig stivhet.

Takk for raske svar!

Høres ut som at det kan duger med panelen altså. Men IOM at det er glipper mellom dem så er det jo ikke like motstandsdyktig mot momentkrefter som om de skulle sitte sammen.

Tror jeg kjører et montasjeband-kryss også, så har jeg litt margin.

(Litet er friggebodstorrelse. Ca 4x3.5m.)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.