Jeg har bygd en grillhytte men har hatt problemer med at det ryker inn. Jeg har nettopp byttet ut skorsteinsrøret fordi jeg trodde problemet var at jeg hadde et for smalt rør (diameter 100mm). Nå er røret 250mm i diameter men det ryker fortsatt inn likevel, en del av røyken ser ut til å gå opp et stykke i kappen, men så vender den tilbake ned igjen og inn i hytta. Er det noen som har en anelse om hva som kan være problemet?
Takk for svaret "korvgubbe" Jeg forstår hva du mener men det spiller ingen rolle hvor lenge grillen har brent det ryker inn uansett. I begynnelsen er det ikke så ille men når kjøttet eller hva man nå skal grille legges på så blir det jo mer røyk og da virker det som om noe ikke stemmer siden en del av røyken vender tilbake fra hetten og inn i hytta. Kanskje noe med trekken i skorsteinen?
Hei og takk for svaret. Hvis jeg sammenligner med andre, er nok min skorstein litt høyere, lengden på selve røret er 120 cm og er ca. 40 cm over mønet. Tilluften har jeg utenfra gjennom et rør som kommer inn under ildstedet. Jeg lurer nå på om tilluften trenger å være i et forhold til skorsteinsrørets diameter for å få et godt trekk?
Klikk her for å svare