1.934 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Det er mye lister her på Bygge Hus (hva heter pinnen)
Jeg er utdannet til verktøymekaniker, og akkurat som innen alle områder måtte man lære seg hva ting egentlig heter, ikke hva man til daglig sier, klassikeren på det området er bolten, et navn som de fleste bruker på alle skruer over 6 mm med sekskantet hode. På verkstedsskolen lærte man at alt med gjenger uansett størrelse eller hode er en skrue, klarte man ikke det fikk man nedsatt karakter.
Senere i livet snublet jeg inn på et byggefirma uten å være noen snekker, men det løste seg med tiden, man lærte av gamle rever med kunnskapene, blant annet hva ting heter, og sa man list om feil pinne fikk man kjeft.
Man leser jo daglig her på BH om gulvlister, dørlister, vinduslister, taklister, og en masse andre lister, ja slik som vanlige folk sier til daglig om de fleste pinner som er mindre enn en planke.
Men det heter sokkel, foring og list nedenfra og opp.
En litt morsom tråd om hva ting heter, hvorfor de heter så, og hva vi vanlige dødelige sier om forskjellige byggematerialer.
Senere i livet snublet jeg inn på et byggefirma uten å være noen snekker, men det løste seg med tiden, man lærte av gamle rever med kunnskapene, blant annet hva ting heter, og sa man list om feil pinne fikk man kjeft.
Man leser jo daglig her på BH om gulvlister, dørlister, vinduslister, taklister, og en masse andre lister, ja slik som vanlige folk sier til daglig om de fleste pinner som er mindre enn en planke.
Men det heter sokkel, foring og list nedenfra og opp.
En litt morsom tråd om hva ting heter, hvorfor de heter så, og hva vi vanlige dødelige sier om forskjellige byggematerialer.
Renovator
· Stockholm
· 20 791 innlegg
De som kan minst på jobben min er de som er best på terminologien
Strøm/Spenning er det mange som slurver med og sier at det er strøm i kabler osv uten at det er en last koblet til så det ikke går noen strøm når de egentlig mener at ting er spenningssatt.
Effekt(W)/Energi(Wh) er også vanlig at folk sier feil på når de angir energiforbruk på sitt hus osv
Vanlige folk sier farge om både innholdet i boksen og kuløren. Maleren sier farge om innholdet i boksen men bruker ordet kulør om hva for "farge" fargen har (dvs væskens egenskaper med hensyn til hvilke synlige bølgelengder av lys den ikke absorberer når den har tørket
)
Effekt(W)/Energi(Wh) er også vanlig at folk sier feil på når de angir energiforbruk på sitt hus osv
Vanlige folk sier farge om både innholdet i boksen og kuløren. Maleren sier farge om innholdet i boksen men bruker ordet kulør om hva for "farge" fargen har (dvs væskens egenskaper med hensyn til hvilke synlige bølgelengder av lys den ikke absorberer når den har tørket
Virkeligheten er ikke så svart eller hvit med 100% rett eller galt. Språket endrer seg også over tid basert på hvordan det brukes. Hvem sier at det er feil å si gulvlist? Ordet finnes i alle fall i SAOL 
Jobbet på byggevarehus da jeg studerte, da fikk man lære seg hva alle pinnene het og masse om materialer og deres egenskaper. Dessverre er det over 20 år siden, og utviklingen går fremover raskere enn mine kunnskaper 
Ekorrstick kalte vi trelastplassene der man skjøt inn planker og lister. Googler man det så får man ett treff, et innlegg her på BH gjort av meg :wow:
Ekorrstick kalte vi trelastplassene der man skjøt inn planker og lister. Googler man det så får man ett treff, et innlegg her på BH gjort av meg :wow:
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Kjerring = lyfthjelp, støtte ved montering av plater og andre oppgaver der man trenger en ekstra hånd.
Klikk her for å svare