Hei er i takt med å gjøre en tilbygging. Jeg sitter her funderer over hvordan jeg skal løse mitt problem. Har fått et takstolsforslag designet til meg.

Tilbygging skal bygges ut på gavelside av huset, og der har vi 2 vinduer på overetasjen med 3670mm fra blikk til gulv(betong)

Størrelsen blir 6.5x10m. Jeg får ikke til noen ordentlig helling på taket, er det noen som vet om denne hellingen er ok? Er det i det hele tatt greit med blikktak på dette?

Jeg skulle ønske å ha minst 14-16 grader. Går det engang an å få til på så lav høyde?

IeTdrxE.jpg

Hei! Du kan sikkert få bedre svar enn mitt på dette spørsmålet. Men tenker at jeg prøver uansett siden dette forumet alltid hjelper meg så bra!

Plåttak går bra på helningen. Det pleier å stå maks helning på selgernes nettsider. Så vet du at det du kjøper tåler helningen. Men dobbeltfals plåttak tåler lavere helninger enn din.

Så pleier jeg å sjekke på træguiden:

https://www.traguiden.se/konstrukti...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/

Håper det kan være til noen hjelp!

• Liker
gullegrizen og 1 annen
  • Laddar…
T
Kan du ikke kikke på limtre, ca 90*405 mm, da kan du lute taket til andre siden som ut til andre gavlen eller rett fra selve gavlen.

• Liker
Samwest
  • Laddar…
T theresesvensson skrev:
Hei! Du kan sikkert få bedre svar enn mitt på dette spørsmålet. Men tenker at jeg kjører på likevel siden dette forumet alltid hjelper meg så bra!

Plåttak går bra på hellingen. Det pleier å stå makshelling på selgernes hjemmesider. Så vet du at det du kjøper tåler hellingen. Men dobbelfalsede plåttak tåler lavere hellinger enn din.

Så pleier jeg å sjekke på træguiden:

[lenke]

Håper det kan være til noen hjelp!
Takk for svaret! Jeg prøver å finne en plåt som er tegltaktargning men de krever tydeligvis 14`grader de også! :(

T Takläggare skrev:
Kan du ikke se på limtre, ca 90*405 mm, da kan du helle taket til den andre siden som ut til den andre gavlen eller rett fra selve gavlen.
Det er absolutt et alternativ, men det får bli som siste utvei, da jeg fått godkjent byggelov med nåværende tanke. Målingen var ikke eksakt når jeg sendte inn.

Takk for tipset!

S Samwest skrev:
Takk for svaret! Jeg prøver å finne en plate som er teglimitering men de krever tydeligvis 14`grader de også! :(
Men er det 14 som står o 14-16 dere vil ha så går jo det bra?

T
S Samwest skrev:
Det er absolutt et alternativ, men det får bli som siste utvei, da jeg har fått godkjent byggetillatelse med nåværende tanke. Målingen var ikke eksakt når jeg sendte inn.

Takk for tipset!
Går alltid an å sende inn en endring dersom du må gjøre det på en annen måte, på den måten trenger du ikke søke om ny byggetillatelse, men endre den du har sendt inn.

• Liker
Samwest
  • Laddar…
Her om dagen satt jeg og funderte over en ny løsning på problemet mitt, jeg kom på denne ideen, hva tror dere om dette? På denne måten får jeg opp høyden forbi vinduet. Men er det estetisk riktig? Det lille taket blir så bredt at vinduet kan åpnes. Nokken på det lille taket havner rett under det bakre vinduet omtrent. Første tanken er snø, vil det funke?

UL1vpSSl.jpg

4gXaeVKl.jpg

Sist redigert:
Da kanskje det er bedre å bryte av helt med et skråtak i stedet. Men det hadde jo vært kult med en terrasse på garasjetaket ;)

Bryte av med takmateriale også, nesten det samme ser lett litt rart ut

Bygningsmodell med rødt tak og påtegnet markering for mulig terrass på garasjetaket.

• Liker
theresesvensson
  • Laddar…
Åh, jeg hadde valgt takterrasse om det er najs solforhold og passende rom bak.

Eller valmt tak! så takets høyeste punkt er midt på nærmest beff. fasade. Og som deretter skråner ned mot tre retninger. Det synes jeg passer bra med lavskrående saltak.

Takterrasse går dessverre bort, vi har naboer rett bak garasjen og til høyre for garasjen. Siden jeg kommer til å bygge nærmere enn 4m til tomtegrensen tror jeg ikke naboene hadde gått med på det haha!

S Samwest skrev:
Takterrasse går dessverre bort, vi har naboer rett bak garasjen og til høyre for garasjen. Da jeg kommer til å bygge nærmere enn 4m til tomtegrensen tror jeg ikke naboene hadde gått med på det haha!
Haha, attans! Men da hadde man kanskje uansett kommet "for nær" følelsesmessig også ;)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Da kanskje det er bedre å bryte av helt med et pulttak i stedet. Men det ville jo være kult med en terrasse på garasjetaket ;)

Bryte av med takmaterial også, nesten samme ser lett litt rart ut

[bilde]
Jeg får sjekke om det er mulig med pulttak. Men mistenker at den trenger samme høyde. Vi har bare 3670mm til vindusbeslag og garasjen blir ca 6500mm bred.

Hmm, vet ikke om jeg har forstått noe feil nå siden jeg fikk et så annerledes tall...MEN

Om du først og fremst tenkte at takstolene skulle sitte som i ditt eksist hus (samme retning); men at det ikke får bli for høyt for at vinduene der på loftet ikke skal dekkes over kan det ikke bli slik da med hellingen:

• Plantegning av takstol med 23 graders vinkel, mål 6500 mm bredde og total høyde 3670 mm, inkludert spesifikasjoner som 2100 mm og 200 mm mål.
Ikke tror jeg stigningen blir noe større problem på tegningen, men det eneste som slår meg er vel at understøtten ser spinkel ut. I hodet burde det bli en skikkelig kraftig en hvis man ser for seg at snøen blir liggende på taket. Nå føles det mer som om man tenker at alt alltid sklir av med en gang og takstolen bærer seg selv og taket kun. Kanskje til og med på grensen. Men jeg er ingen konstruktør skal sies og ikke ser man alle målene fullt ut på tegningen heller.

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.