97.364 lest ·
172 svar
97k lest
172 svar
Deres verste eksempel stigende byggematerialpriser
Deltar i et større ombyggingsprosjekt, 80 mille ca, og de som holder i det sier at tilbud på isolasjon og tre gjelder 24 timer. Så er det bare å spørre igjen.....
Imp trestolper 7cmx180, til innhegningen kostet tidligere 25 kr stk, nå 62,95
Imp trestolper 7cmx180, til innhegningen kostet tidligere 25 kr stk, nå 62,95
Broren min som er enkeltmannsforetak fortalte at han ikke gir noen fast tilbud nå, han regner på timer og gir et bevegelig forslag på materialet. Ingen problem å få tak i jobb likevel.john68 skrev:
Han hadde flaks dog at han lagerholder en del som er viktig for ham.
Vi må holde øye med sement, Finja begynner å bli skikkelig bekymret nå.
Tilbud og etterspørsel styrer prisene, men hva skjer så, når etterspørselen reduseres og produksjonen tar igjen? Det er nok stor risiko for at prisene ikke går nedover like lett som de gikk oppover.
På tide å kjøpe flere aksjer i Byggmax.
På tide å kjøpe flere aksjer i Byggmax.
Jeg forstår at sagbruk selger til høystbydende, og at disse finnes i f.eks. USA hvor man betaler sprø priser for trelast. Derimot har jeg vanskelig for å forstå at det ikke finnes noen form for mekanisme som gjør at det innenlandske behovet ikke blir tilfredsstilt først, men det er jo selvfølgelig umulig i en markedsøkonomi, da må man ha en semi-markedsøkonomi lik den i Kina... der man fra styrende hold hadde sett at innenlandske prosjekter hadde blitt prioritert, uansett hva produsenter hadde fått i utlandet.
Uansett hvilket har jeg fått meg en tankestiller...
/S
Uansett hvilket har jeg fått meg en tankestiller...
/S
Det er antageligvis det lokale markedet som får først. Men til markedets priser. Hvordan skulle det ellers se ut?S steve5432 skrev:Jeg forstår at sagbruk selger til høystbydende, og at disse finnes i f.eks. USA hvor man betaler gale priser for treverk. Derimot har jeg vanskelig for å forstå at det ikke finnes noen slags mekanisme som gjør at det innenlandske behovet ikke blir dekket først, men det er jo selvfølgelig umulig i en markedsøkonomi, da får man ha en semi-markedsøkonomi lik den i Kina... hvor man fra styrende hold hadde sett at innenlandske prosjekter hadde blitt prioriterte, uansett hva produsenter hadde fått utenlands.
Uansett hvilket, har jeg fått meg en tankevekker...
/S
Det er klart at prisene følger med ned. Sagbrukene må jo produsere for å overleve. Så hvis etterspørselen reduseres, må de jo konkurrere på pris.G gbgustaf skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 670 innlegg
Jeg har slettet en off topic diskusjon som ikke var et eksempel på skenende byggematerialpriser.
/Moderator
/Moderator
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 518 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.518 innlegg
lumber prisen har jo stupdykket og er nede på 2018 års nivåer nesten, dvs. Hyfsat normale priser.D Daniel 109 skrev:
Men osb og lignende har fortsatt stige, blir interessant å se når det snur..
lumber er altså ned 61% fra toppen i år. 1607 dollar 10. mai til dagens 634 dollar.
just osb var vel også at en limfabrikk i usa har måttet stenge pga av brann?S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 518 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.518 innlegg
Ja jag tror lim är en starkt bidragande faktor just när det gäller OSB, var det inte t.o.m två av de största tillverkarna i hela Europa som brunnit ner?R Robin Wahlman skrev:
Men virkespriser som reglar och råspont har ju inte sjunkit över huvud taget trots att underliggande råvara sjunkit med mer än hälften.
Tror tyvärr det här kommer att vara en lång period med extrema marginaler på byggvaruhusen då de kan köpa in sitt material till mer normala priser samtidigt som de nu vet att folk är villiga att betala det tredubbla.
Skjer det ikke forhandlinger angående innkjøpspriser periodisk og ved neste forhandling kanskje prisene synker noe for oss forbrukere. Hvis man ser på børsprisen som har sunket betydelig siden toppen så bør en justering være på sin plass. Nedover. Håper jeg.
Har notert hos 3 byggevarebutikker i mitt område hvordan lagrene med impregnert er godt fylte. Bygger folk fortsatt terrasser eller er det motsatt?
Har notert hos 3 byggevarebutikker i mitt område hvordan lagrene med impregnert er godt fylte. Bygger folk fortsatt terrasser eller er det motsatt?