Jeg skal (forhåpentligvis) snart starte opp med mitt eget Thermomur-bygg og det er noen ting jeg lurer på.
Hvordan fester man blokkene i platen? Jeg fikk tipset av en som har bygget flere hus både med Thermomur og andre lignende elementer å feste en vinkelprofil i platen, og deretter skru fast de nederste blokkene i den, som i min illustrasjon:
Det jeg er litt usikker på er nivåforskjellen som blir mellom sidene på blokkene, men man kan kanskje kompensere for det ved å legge litt bunnfyllingslist under yttersiden, eller lime med noe cellplastlim.
Hvordan har dere gjort det? Jeg tenker litt på å sette opp det nederste skiftet og deretter støpe i litt betong for hånd, så man er sikker på at ikke hele greia løfter når man støper resten av veggen. Det tar jo ekstra tid, men nettopp tid er jo noe vi hjemmefiksere kan koste på oss av og til.
Den andre tingen jeg er litt usikker på er hvordan man gjør det ved vinduer. Jeg har funnet to forskjellige versjoner av monteringsanvisningen der det står ulikt. Det de skiller seg på er om det skal være en "smyglist" i cellplast i underkant på vinduet eller ikke. Hvordan har dere gjort det der? Noen som har et bilde kanskje?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.