Henrikwahlfrid skrev:
Hei,

falkn, hvordan ser veggene ut nå? fuktige eller tørre i utseendet? Jeg har tidligere lakkert murstein, og da blir de veldig blanke med mye glans. Nå skal jeg lage en ny vegg, men vil ikke at den skal bli for "rød", heller mer matt.
De er matte, men likevel med glans i fargen. Hvis man ikke behandler veggen i det hele tatt, blir den jo mye hvitere og fargene vises ikke. Vi er ikke hjemme nå, men jeg kan ta et bilde når jeg kommer hjem etter julen, så får du se hvordan den ser ut. Den er dog identisk med bildet ovenfor.

• Liker
Simmeman
  • Laddar…
Hei på dere!

Jeg driver også akkurat nå med å skrape ut fuger på vår. Mureren var og så på den og sa at jeg skulle bruke b-mørtel for å fuge om, både fordi det mangler mye på enkelte steder og fordi kalkmørtelen som sitter løsner lett og støver. Snakket med den lokale byggevarehandelen som anbefalte c-mørtel (kalkmørtel) da han mente at b-mørtel ikke vil forene seg med kalkmørtelen og dermed ikke sitte ordentlig, samt at b-mørtelen er hardere og derfor vil sprekke når huset beveger seg, siden det ikke er like føyelig som c-mørtel. Jeg fortalte hva mureren sa, noe som byggfyren syntes var merkelig, så han ringte opp mureren.

Det viste seg at b-mørtel er det som skal brukes av brannsikkerhetshensyn, og vi vil gjerne fyre. Begge to mente da at det var det beste, men at jeg må skrape ut 2 cm av den nåværende fugen for at den nye skal sitte, og for å minimere risikoen for at den sprekker. Kommer til å fuge om og deretter vaske med klinkerrent, som jeg har lest her at noen har gjort, og så pensle med kokt rå linolje, da det binder. Vil man da ikke fuge om, burde du kunne binde fugene med olje 🙂

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.