Våren 2012 fikk vi uteområdet renovert. Samtidig ble en ny trapp til inngangen bygget. Den ble veldig pen, men er antagelig totalt feilbygd.

Tidligere hadde vi en trapp som var en ferdiglaget betongtrapp med sjøstein. Installert på slutten av 70-tallet og sikkert det mest moderne man kunne få da, men ikke så kult nå lenger.

I forbindelse med hele uterenovert så fikk vi ny drenering og dermed var det nødvendig å rive den gamle trappen. Da fikk vi også mulighet til å få en penere, moderne trapp. Den som tegnet hele renoveringen av uteområdet, tegnet også trappen og foreslo hvordan den skulle se ut. Og ja, den ble jo stilig, altså rent designmessig. Men, som vi ser det etterpå, en katastrofe rent konstruksjonsmessig.

Trappen er bygget av murte lecablokker som ble lagt på en støpt såle. Hvis jeg husker rett så jeg ikke noe armering i sålen. Men kanskje skal det ikke være armering i en slik såle? Deretter er trappen pusset. Og da kan man kan spørre seg hva de har pusset med? Deretter er det lagt steinplater oppå som er fuget med en type klinkerfuge. Deretter har vi selv malt pussen med silikatmaling.

Som dere ser av bildene så har trappen frosset i stykker i vinter. Det ser også ut som den oppfører seg som en svamp og suger til seg en masse vann. Naturligvis har vi vært nødt til å salte, dette er i sør i Skåne. Det har snødd, tint og frosset om hverandre, med blankis på trappen noen dager.

En annen ting som er litt merkelig er at vi aldri snakket om eller fikk forslag til rekkverk. Vi har i løpet av denne tiden innsett at trappen føles litt farlig, det er langt ned fra øverste platå. Hvis man står øverst på trappen med noen bæreposer er det veldig enkelt å ta et feilskritt og falle ned. Det lille jeg har lest om regler på Boverket sier at det skal være rekkverk på begge sider hvis trappen er høyere enn 50 cm. Det burde vel den som tegnet trappen vite?

Ja, vi skal reklamere på dette arbeidet. Ting må gjøres om. Det går ikke å gjøre dette akkurat nå, først må det bli varmere.

Men hva synes dere alle eksperter at vi skal be firmaet gjøre med dette? Det hadde vært bra med mer kunnskap før vi kontakter firmaet for tiltak. Nybygd trapp ved inngang, laget av murt lecablokk og pusset, med steinplater på toppen. Skader synlige fra frost og vannabsorpsjon. Mangler rekkverk. En trapp av stenplater med synlige skader og manglende puss, omgitt av betongplater, viser tegn på fryseskader og vannabsorpsjon.
 
Den så ikke kul ut, men å salte betong er så vidt jeg vet ingen bra greie... Men det burde ikke se ut sånn,,,
 
Kalasclas skrev:
Den så ikke kul ut, men å salte betong er hva jeg vet ingen bra greie... Men det burde ikke se ut sånn,,,
Jo, det er jeg enig i. Men det inngår i begrepet "feilkonstruert". Vi må kunne salte på en trapp her i sørlige Skåne, med tanke på snø/tø/frysegrader/plussgrader/blankis. Blankis på en slik trapp skal man ikke leke med!
 
Ja denne trappen var riktig feilkonstruert kan man si!
Form følger knapt nok funksjon i dette tilfellet.

Jeg ville nok ikke reklameret denne trappen, for salter man på denne konstruksjonen blir det på denne måten, trist at dere ikke ble informert om at den ikke er saltebar.
Derimot håper jeg at dere kan reklamere denne trappen, det ville vært riktig bra.

Når dere bestiller ny trapp må dere nok tenke over en kravspesifikasjon først, typ:
Saltebar.
Riktig trinnhøyde.
Trapperekkverk.
Tilstrekkelig store trinnplan.
Holdbart materiale, en steintrapp burde holde 100 år.
Ingen sylskarpe hjørner.......
 
Nei, er absolutt ikke enig med deg om at det må være en konstruksjonsfeil, uansett om det er Skåne eller Nordland.
Frostsprengning i betong og murede konstruksjoner er noe som oppstår hvis vann trenger inn i disse konstruksjonene. MEN problemet blir mye verre på grunn av saltet som gjør at ekspansjonsvolumet blir 10-15 % større, og dermed vil skadene bare øke og bli som på bildet.
Hvis du må salte, må du velge andre materialer.
Jeg selv har bodd/bor delvis i Skåne med en støpt trapp fra 20-tallet i mange år og har klart meg med kost, spade og grus fordi jeg har forsøkt å unngå denne sortens problem.
 
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Hvis trappen går i stykker av saltingen, så er den feilkonstruert eller feilbehandlet. Dette kan vi selvsagt diskutere, da vi har ulike meninger.

Men......hvordan skal TS nå gå frem når han bestiller ny trapp for å få den saltingsbar og slitesterk?

Jeg saltet selv en trapp for 20 år siden............helt utrolig dumt av meg da trappen i prinsippet gikk i oppløsning i løpet av vinteren.........men den nye trappen jeg bygget ble derimot helt fri for snømåking da jeg laget den av stålgitter.
Den ble ikke helt vakker, men ooootrolig deilig å slippe å måke trappen!
 
Sist redigert:
Det finnes andre "snøsmeltemidler" på markedet som ikke ødelegger betong.
 
Jeg har saltet trappen i et par års tid. Det eneste bekymret er saltflekker på hallgulvet...
Har de lagt trinnene med korrekt helling?
Den eneste måten for saltet å trenge inn i den trappen er jo hvis trinnene heller innover.
Med andre ord TROR jeg ikke at det er saltet. Feil betong eller dårlig blandet betong snarere.
 
Har dere bestilt uterenoveringen?

I så fall angående trappens funksjon med rekkverk osv, bestilte dere det?

Hva sier firmaet som gjorde jobben, spurt dem?
 
Om man ser på bildene, så tror ikke jeg at vann har trengt inn ovenfra, men fra trinnene og inn sidene der det har blitt sugd opp. En årsak til så store skader kan være salt, men det kan også være et uegnet valg av puss. Kalkholdig puss suger opp vann som en svamp.

Det er vel spørsmålet om en såpass utsatt konstruksjon skal være pusset i det hele tatt, burde kanskje vært bedre å støpe i frostsikker betong.

Det ser jo helt klart ut som det burde vært rekkverk. Spørsmålet er om ansvaret for den glippen ligger på firmaet eller på dere, hva slags avtale hadde dere?

Hvis man skal bekjempe glatt føre, må man gjøre det med sand eller andre sikre midler for å smelte isen.
 
Så vidt jeg kan se så er det "bare" pussen som har fryst i stykker. Det er knapt nok konstruksjonsfeil, men snarere feil på utførelsen. Det kan for eksempel skyldes at de ikke har vannet ordentlig de første dagene etter pussingen, men latt pussen tørke ut altfor fort. Da blir pussen svak, slik at den ikke tåler frostsprengning av vann som har blitt sugd inn i pussen. Hvis pussen oppnår full styrke, tåler den frostsprengning uten å gå i stykker når vann suges inn i pussens porer.
 
Pussen skal dere kunne reklamere, men jeg synes det største problemet er designet av hele trappen.
Foruten at rekkverk mangler så synes jeg at plattformen foran døren er altfor liten.
 
  • Liker
Hallonbåten og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kjøper ikke helt forklaringen at det bare skulle være salt. En del av skadene sitter på toppen av trinnene og på de delene av trappen som ikke er saltet. Vi har jo bare saltet i gangstråket, ikke overalt. Men det er skader overalt, også der det ikke har vært saltet.

Vi bestilte "all inclusive", dvs firmaet både tegnet og utførte jobben. Vi har hatt synspunkter på hvilken type stein det skal være oppå trappen, litt hvordan plenen skal utformes, og sånne rent designmessige saker. Men ingenting av konstruksjonen. Hvis dette firmaet tilbyr en totalpakke så mener jeg de skal ha kunnskapen om hva som kreves og hvilke byggeregler som finnes. For eksempel så burde de ha kunnskapen om at en så høy trapp krever rekkverk.

Vi har ennå ikke snakket med firmaet eller reklamert jobben. Men hvordan synes dere vi skal reklamere? Hva skal vi si til dem? Jeg tror ikke det blir noen egentlige problemer med å få dem til å rette opp problemene. Men hva og hvordan skal vi kreve at de retter opp problemene?
 
Har vanskelig for å forestille meg at puss-slippet skyldes noe annet enn frostsprenging.
Vannet har altså krøpet innenfor pussen, og det mest sannsynlige er jo at det har kommet smeltevann gjennom fugene og over flisen og ned bak pussen. På det tidspunktet har saltinnholdet sunket såpass at det dannes is, og POFF, så skyter den av gårde pussen.
Synes uansett at du bør reklamere og samtidig sterkt vurdere å designe om deler av trappen så den blir praktisk og sikker. For det sistnevnte må du sikkert betale noen kroner.
 
Om man ser på bildet fra i høst så ser man at trappen er våt litt overalt. Altså før vinteren og før saltet eventuelt har gjort tingene enda verre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.