Har dessverre kommet på at jeg må gjøre om litt i mitt garasjebygg og trenger å flytte et par ganske kraftige stendere for å tilpasse åpning for garasjeport. Stenderne er skråspikret i svillen, nede, og i remmen oppe. I tillegg har jeg spikret fast lekter i nevnte stendere.

Har dere noen gode tips for å få bort det jeg har spikret i stenderen uten å ødelegge for mye og gjerne med stenderen i behold. Jeg har brukt 100 mm trådspiker.

Verktøy, en Bahco skrutrekkerskaft med integrert skiftenøkkel i metall.

Beste kompisen!

• Liker
ArneTW
  • Laddar…
Oi, hvilket monster. Hva heter det verktøyet og hvordan brukes det? Er det effektivt?

Spikeruttrekker heter det. Litt rotete å bruke før man "finner ut av det" men veldig bra å ha iblant. Ganske vanskelig å bruke på skråspikret spiker også, så kanskje er det best å bare rive..... sage av og bruke brekkjern....vanskelig å si uten å kjenne på tingene....:)

Takk for svaret!

Finnes en mindre variant på Biltema. Fungerer helt OK og ikke så mange kroner om man vil teste.

Kan du få inn et metallsagblad mellom trestykkene kan du sage av spikene også. Jeg saget av noen solide skruer på den måten i sommer da jeg endret i terrassebyggingen min. Med metallblad på minitigersagen gikk det lynraskt.

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
Tigersag med metallblad så kapper du enkelt av spikerforbindelsene

Har faktisk en tigersag fra Jula som jeg aldri har brukt. Kanskje kan komme til nytte nå da. Kan man liksom sage seg inn til spikeren fra "feil" vinkel. Hva mener jeg egentlig med feil vinkel? Tenk dere at jeg skal sage hull i en vegg. Går det med en stikksag og funker det i så fall å angripe spiker som festes sammen med spiklekter som ligger på samme ledd som bjelken, på samme måte som eksemplet med veggen? (medalje til den som skjønner hva jeg mener 🙂)

Du legger bladet flatt med den liggende regelen, mellom enden på regelen du skal fjerne og regelen den er skrudd i.

corre skrev:
Du legger bladet flatt med den liggende regelen, mellom enden på regelen du skal fjerne og regelen den er skrudd i.
Legger inn et bilde som viser regel og lekter. Den er skråspikret med en av få spiker som fant veien ut på den andre siden :p.
Kommer jeg til med en tigersag her?
Bilde av en trekonstruksjon med skråstilte spiker gjennom trelemmer, sett fra siden. Treflis er synlig ved spikerhullene.

Edit: ser at bildet ble liggende, så dere må legge hodet i 90 grader :-)

Sist redigert:
Det er jo da bare å kjøre med bladet langs "springan" og la bladet tygge seg igjennom langsmed

corre skrev:
Det er jo da bare å kjøre med bladet langs "springan" og la bladet tygge seg gjennom langsmed
Men skader man ikke sagbladet når man kommer mot treverket på den måten? Jeg kanskje ikke forstår hvordan du mener...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.