Flisleggeren hos meg delte glassmosaikken med vinkelsliper/diamantskive. Siste veggrader trengte å kuttes.

Jeg har noen flisleggere som akkurat nå fikser på badet. I løpet av helgen har jeg tilgang til en "vanlig" flisedeler - se bild. Jeg har i tillegg en rissepenn for flis.

Jeg vurderer å prøve å dele en glassmosaikkbit. Jeg tenker å risse på den blanke siden. Stoppe den inn i deleren og trykke forsiktig. Eller tror dere det er dømt til å mislykkes allerede på forhånd?

En annen tanke jeg har er å stikke innom en byggevarehandel (som Bauhaus) og spørre om de kan hjelpe meg mot betaling. Tror dere byggevarehandel vil hjelpe til med slike ting?

• Kakelskjærer med brett håndtak og måleskala på siden, brukt for å dele fliser. En del av verktøyet er synlig på et arbeidsbord.
Jeg er meget tvilsom til at du skal lykkes med å knekke av 3 mm fra en plate.

Jeg ville prøvd å få tak i en pen list i aluminium/eik/whatever som passer mot ditt kjøkken ellers og sette denne opp mot overskapets underkant.

Jeg tenker akkurat som deg - at jeg fikser en list og setter den opp mot overskapet. Skapet skal dessuten ha en fremre list etterhvert - så jeg tror knapt det vil synes.

MEN - jeg må likevel dele noen biter som går mot venstre veggrade. Totalt handler det om 15 mm som skal bort fra en bit som er 45 mm bred (høyde 22 mm, dybde 7 mm). Og det er 18 stykker biter totalt. Hvordan ser oddsene mine ut? :-)

Byggevarhusene pleier å kunne dele treplater. Men det er kanskje for mye forlangt at de kan hjelpe meg med akkurat dette?

Å knekke av 15 mm kan nok være mulig. Benytt anledningen i helgen mens du har tilgang til proffverktøy. Går det så går det, ellers så får du finne på en løsning der også.

vojma skrev:
Att knekke av 15 mm kan nok være mulig. Pass på i helgen mens du har tilgang til proffverktøy. Går det så går det ellers så får du finne på noen løsning der også.
Finemang. Verdt å prøve iallfall da :-)

Skal jeg ha glasset eller selve papirsiden opp? Jeg tenker at jeg risser først på glasset (om det i det hele tatt er mulig å gjøre på glass) og da burde vel glasset være ned for å kunne dra nytte av risset??

Skal jeg trykke raskt eller langsomt? Det siste har kanskje ikke noen betydning siden det uansett bare skal knekkes?

ClasseClas
Jeg brukte vinkelsliper med glatt diamantskive til min Höganäs glassmosaikk. Jeg la ut mosaikkmatten på en treplate og deretter kappet jeg etter en planke som jeg brukte som linjal. Det gikk bra å kappe også små biter ved å trykke planken mot mosaikken.

Nå har jeg prøvd med "proffsvertyget" (se bilde ovenfor). Gikk ikke noe bra.

Skal til Bauhaus nå. Tar med meg litt glassmosaikk og håper at de kan hjelpe meg.

Ellers har jeg en kompis som har en gjærsag. Siden dere ser ut til å ha lykkes med diamantblad - så kanskje jeg kan kjøpe et slikt til hans gjærsag. Men siden jeg er en total nybegynner på dette så må jeg likevel spørre: Ser bladene til gjærsager like ut uansett merke - eller må jeg ringe og vekke kompisen min for å finne ut nøyaktig hvilket merke han har? Hadde jo vært bra om jeg kan kjøpe nå når jeg uansett skal til Bauhaus mener jeg :)

Ingen god idé med gjærsag, for fingre og øyne. Ja, det finnes forskjellige både dimensjoner på bladet og hullet i midten.

På vei hjem fra Bauhaus nå.

De kunne ikke hjelpe meg dele :-(

Men de leier ut flisedelere. Elektrisk med vann i. Jenta på Bauhaus var imidlertid tvilende til om det ville fungere. Men det er faktisk en slik maskin som Flisespesialisten anbefalte meg å bruke. Å leie et døgn koster bare 200 kr. Men jeg må ikke dele dem i dag, så jeg har ikke leid noe enda.

Vanskelig å se om det var en diamantklinge. Går det an å se? Jenta på Bauhaus visste ikke...

Jeg tok bilde av klingen, men kan ikke legge opp bilde nå.

Ellers kanskje jeg kan leie en vinkelsliper istedenfor. Det har jo flere her fått til å fungere. Har aldri brukt en sånn. På hvilken måte er den bedre for fingre og øyne, sammenlignet med en gjærsag?

Her kommer bilder. Tror dere at det kan være en diamantklinge? Og hvordan tror dere mine odds ser ut med en slik kløyver?

• Sirkelsag med diamantlignende blad i et verksted, omringet av verktøy og materialer.
  • Et nærbilde av en metallisk bladskive som kan være en diamantklinge, sett fra siden med skarpe kanter og et slitt utseende.
B
ja, diamantklinge. bruk den
bruk gjerne vernebriller

Oh så bra!

Hvordan gjør jeg rent praktisk for at det skal bli så bra resultat som mulig? Klipper jeg løs hver eneste mosaikkbit fra nettet og sager én om gangen?

kia2 skrev:
Klipper jeg løs hver eneste mosaikkbit fra nettet og sager en om gangen?
Japp! Lykke til.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.