12.005 lest ·
30 svar
12k lest
30 svar
Dele gjennomsiktig glassmosaikk. Hvilket verktøy?
På Biltema finnes det en del å velge mellom
Flisetang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang/
En hakket dyrere flisetang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang1/
Hovtang
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Hovtang/
Hvilket verktøy er best? Og finnes det noe annet triks for at det ikke skal sprekke i småbiter?
Flisetang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang/
En hakket dyrere flisetang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang1/
Hovtang
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Hovtang/
Hvilket verktøy er best? Og finnes det noe annet triks for at det ikke skal sprekke i småbiter?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 innlegg
Sage i elektrisk flissag. Billig variant pleier å koste under 500 kr. Eneste metoden jeg vet fungerer.
Nå er jeg ingen ekspert innen flisleggerskrået, men akkurat glassmosaikk burde vel oppføre seg som glass generelt gjør? Dvs at man risser og så knekker.
Eller brukes det herdet glass til denne typen "fliser"?
I så fall er det sage med flissag som gjelder, herdet kan man ikke skjære til i ettertid med riss.
Eller brukes det herdet glass til denne typen "fliser"?
I så fall er det sage med flissag som gjelder, herdet kan man ikke skjære til i ettertid med riss.
Du kan bryte dem med en vanlig flisetang, men du må risse en ordentlig strek først slik at det brytes på rett sted og rett... jo mindre biter du skal bryte, desto vanskeligere.... skal du lage runde utsparinger må du ha en sag, men det er vanskelig med glass sammenlignet med flis...
Hadde selv et veldig besvær rundt stikkontakter og brytere...det blir lett litt kantete snitt.
Hadde selv et veldig besvær rundt stikkontakter og brytere...det blir lett litt kantete snitt.
Takk for tipsene! Kjøpte hjem glassmosaikken i dag og la den opp mot veggen og målte.
Dessverre er det slik at det skulle trenges ca. 3 mm til for at den øverste raden av biter skal få plass. Siden bredden er over tre meter, innebærer det at jeg da må kløyve 60 stykker biter på halvparten, for at den skal kunne gå hele veien opp til overskapet.
Å kløyve 60 stykker biter føles ikke helt menneskelig - med tanke på at det virker å være store bekymringer med å kløyve en eneste...
Så hva gjør jeg? Leverer tilbake til butikken og kjøper vanlig flis? Lar det være en 2 cm tom kant rett under skapet?
Eller finnes det noen knep for nettopp slike situasjoner?
Dessverre er det slik at det skulle trenges ca. 3 mm til for at den øverste raden av biter skal få plass. Siden bredden er over tre meter, innebærer det at jeg da må kløyve 60 stykker biter på halvparten, for at den skal kunne gå hele veien opp til overskapet.
Å kløyve 60 stykker biter føles ikke helt menneskelig - med tanke på at det virker å være store bekymringer med å kløyve en eneste...
Så hva gjør jeg? Leverer tilbake til butikken og kjøper vanlig flis? Lar det være en 2 cm tom kant rett under skapet?
Eller finnes det noen knep for nettopp slike situasjoner?
Du kan jo sette en liten list mellom kanten og skapet....(Gjorde jeg...
)
Det beste "knepet" er jo ellers å sette flisen før du monterer benkeplate/skapene, hvis det nå er kjøkken du skal flislegge...men hvis du kan løsne på benkeplaten så kan du jo få flisen ned bak og få akkurat riktig avstand så du får en fin og jevn tilkobling.
Det beste "knepet" er jo ellers å sette flisen før du monterer benkeplate/skapene, hvis det nå er kjøkken du skal flislegge...men hvis du kan løsne på benkeplaten så kan du jo få flisen ned bak og få akkurat riktig avstand så du får en fin og jevn tilkobling.
Om det ikke er mer enn 3mm som mangler så kan du godt korrigere fugebredden noe.
De mosaikkene jeg har satt sitter på et glassfibernett som kan komprimeres litt, så hvis du bare lykkes å skyve sammen fugene 0.5mm så bør det totalt sett gi deg det rommet som kreves?
Kjøp fugesnor evt. flisekryss for å få jevn forskyvning av fugene.
De mosaikkene jeg har satt sitter på et glassfibernett som kan komprimeres litt, så hvis du bare lykkes å skyve sammen fugene 0.5mm så bør det totalt sett gi deg det rommet som kreves?
Kjøp fugesnor evt. flisekryss for å få jevn forskyvning av fugene.
Mine sitter også på et glassfibernett. Men det virker ganske stivt. Det blir nok veldig vanskelig å forskyve hver eneste rad._bystrom_ skrev:Om det ikke er mer enn 3mm som mangler kan du godt korrigere fugebredden noe.
De mosaikkene jeg har satt, sitter på et glassfibernett som kan komprimeres litt, så om du bare klarer å skyve sammen fugene med 0.5mm, bør det totalt sett gi deg den plassen som kreves?
Kjøp fugesnor eller flisekryss for å få jevn forskyvning av fugene.
Og nå slo det meg at de loddrette radene da blir litt bredere enn de horisontale. Men det er kanskje så lite forskjell at det ikke synes?
Kapp av glassfibernettet mellom platene så du får remser og forskyv på den måten... Vi snakker jo om ikke så mye forskyvning på hele høyden at det ikke kommer til å synes nevneverdig.
Å kappe alle plater vil virkelig gi deg hodebry... Akkurat som beskrevet så er nok eneste måten å risse og klippe. En slik billig fliskutter med diamantblad fungerte ikke for meg. At du i tillegg må kappe disse individuelt og sette dem på plass individuelt kan lett bli litt pirkete med 60-talls løse biter.. For ikke å snakke om at klippe av 3mm IKKE kommer til å fungere..
En annen løsning jeg gjorde ved en anledning (Da var ikke overskapene montert) var å remse opp 8mm MDF som distanserte ut overskapene og fikk den lille utstikkeren på flisene til å gå bak skapene - Raskt, smidig og smertefritt når det ikke passer!d^_^b
Å kappe alle plater vil virkelig gi deg hodebry... Akkurat som beskrevet så er nok eneste måten å risse og klippe. En slik billig fliskutter med diamantblad fungerte ikke for meg. At du i tillegg må kappe disse individuelt og sette dem på plass individuelt kan lett bli litt pirkete med 60-talls løse biter.. For ikke å snakke om at klippe av 3mm IKKE kommer til å fungere..
En annen løsning jeg gjorde ved en anledning (Da var ikke overskapene montert) var å remse opp 8mm MDF som distanserte ut overskapene og fikk den lille utstikkeren på flisene til å gå bak skapene - Raskt, smidig og smertefritt når det ikke passer!d^_^b
Hmmm.. Ja det kanskje blir bra å forskyve på den måten. Men jeg trenger nok noe annet enn fliskryss. Fliskryssene ser ut til å være mellom 3 og 5 mm tykke. Og mellomrommet mellom glassbitene er mellom 2 og 3 mm. Så jeg trenger noe annet. Kanskje murersnor ville fungere? Finnes det i forskjellige tykkelser?
Flisesnor finnes så vidt jeg vet i 2 - 3 - 4 - 5 mm.
En annen ting som jeg synes er bra er flislim - Kiiltos er litt av en favoritt, biter raskt og flisene beveger seg ikke så mye etter montering som jeg synes de gjør med fugemasse. Bruker snor av og til, men for det meste synes jeg at en nivellerende krysslaser gjør en utmerket jobb, og snor blir litt overflødig i mange tilfeller. Har det alltid tilgjengelig dog. Kryss har jeg aldri kommet underfund med...
Når det gjelder flislim, sett ikke på for mye - Vanskelig å få bort når det herder. Rengjør verktøyene direkte med vann om du vil beholde dem i brukbar stand.
En annen ting som jeg synes er bra er flislim - Kiiltos er litt av en favoritt, biter raskt og flisene beveger seg ikke så mye etter montering som jeg synes de gjør med fugemasse. Bruker snor av og til, men for det meste synes jeg at en nivellerende krysslaser gjør en utmerket jobb, og snor blir litt overflødig i mange tilfeller. Har det alltid tilgjengelig dog. Kryss har jeg aldri kommet underfund med...
Når det gjelder flislim, sett ikke på for mye - Vanskelig å få bort når det herder. Rengjør verktøyene direkte med vann om du vil beholde dem i brukbar stand.
Det finnes jo alle nivåer på en laser - Jeg bruker min til alt, om det så er til å sette fliser, rette opp vegger eller henge opp bilder hjemme. Funker akkurat til alt mulig!
Jeg har en Leica Lino L2 men det finnes jo selvsagt enklere billigere modeller - For ikke å snakke om dyrere mer avanserte! :wow:
Leica Lino L2
En Lino lander på drøye 2.500:- :S
Du kan få låne?! Bare den kommer hjem hel ren og fullt fungerende!
Jeg har en Leica Lino L2 men det finnes jo selvsagt enklere billigere modeller - For ikke å snakke om dyrere mer avanserte! :wow:
Leica Lino L2
En Lino lander på drøye 2.500:- :S
Du kan få låne?! Bare den kommer hjem hel ren og fullt fungerende!