D
Hei.

Tenkte kanskje å sette opp litt dekorstein av lettbetong i vår kjeller.

https://www.byggmax.se/inredning/dekorsten/dekorsten-palermo-graphite-gra-p6753153

Er det ok å sette slikt materiale mot vegger der det finnes fuktvandring?

Er materialet tilstrekkelig åpent for å slippe gjennom den fukt som kommer innenfra og utenfra?

Tenkte i så fall å sette opp dette mot puss eller mot betongholstein. Dårlig idé?

All hjelp settes pris på!

A
Steinmaterial er jo det man prøver å bygge veggene av der det forekommer fukt. At disse dekorsteinene skulle være såpass tette at fukt har problemer med å trenge gjennom har jeg vanskelig for å tro.

Dobbelsjekk bare pussen så du ikke har bom noe sted og steinene faller ned fordi pussen har sluppet.

D
Takk for svaret. Jeg kommer til å fortsette med slik stein, så får vi se. Som sagt, det kan jo ikke mugne :)

Øvrig info:

Min kjeller er drenert med isodrän og pussen har ikke bom, men er litt smuldrete enkelte steder (bare på toppen) og andre steder (hovedsakelig innervegger) steinhard dreneringen ble gjort for bare 3-4 år siden.

D
Et interessant spørsmål er om denne lettbetongen (som stenen er laget av) har blitt malt for å oppnå fargen på framsiden, i så fall med hvilken maling?

Kan jeg teste om det er diffusjonsåpent på noen måte? Vil helst ha åpne vegger, slik at fuktigheten kan vandre. I hvert fall ytterveggene.

D
Takk for tipset!

"We do not use paint only special pigments.

Our tiles are moisture resistant as any concrete.

Please remember that we have in our offer also gypsum (plaster) tiles.

They are not water resistant."

Fikk svar på mail fra produsenten, det ser ut som lettbetong altså er bedre å sette enn fliser i en kjeller, da det puster gjennom hele platen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.