Har litt eldre vinduskarmer av marmor (Estremoz) som jeg tenkte å friske opp med dekorplast (med Carrara marmor mønster), lurer på om det påvirker steinen negativt?

Hemmakatten
Går det ikke an å slipe og polere marmorbenkene? Det ville vært mye penere. Dekorplast vil dessverre se ut som nettopp plast, og ved hjørnene der plasten må brettes rundt blir det aldri pent.

Forstår at det koster mer på grunn av at man nok må ta bort benken og gjenopprettingskostnadene som følger, men ta en benk i måneden og deretter maler/tapetserer du om rommet.

Hvorvidt plasten skader steinen (som var ditt egentlige spørsmål) tør jeg ikke svare på.

Jeg rev av noe hvit plast som tidligere eier satte på mine marmorvinduskarmer, de var kjempefine under. De hadde sannsynligvis satt dit plasten fordi de ville ha hvite vinduskarmer... Det var ikke pent med hvitt syntes jeg. Nå er jeg fornøyd. Ingen skader på mine av plasten iallfall. Ekte marmor fra -53 er finere enn juks:)

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Plasten kommer nok ikke påvirke stenen, men utseendemessig blir det nok en katastrofe dessverre.

OK jo det var nok kostnadsspørsmål som spilte inn her. Tenkte bytte ut alle marmor-vindusbenker av Estremoz til Bianco Carrara før (vi bor i en villa med opptil 20 vindusbenker), men det ble mye dyrere enn dekorplast (og hva skal man gjøre med de gamle utskiftede Estremoz vindusbenkene? Spare dem?) Derfor tenkte vi den banen der vi både sparer penger og bevarer gamle verdifulle marmorsteiner og frisker opp utseendet (kanskje blir det dårligere resultat enn ekte Bianco Carrara men kostnaden spilte inn her). Kanskje etter noen år når vi har blitt lei av Carrara plasten vil vi fjerne plasten igjen nå som vi fikk bekreftet at marmorsteinen ikke kommer til å ta skade av dekorplasten.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.