Hei alle sammen!

Jeg er ganske ny i Sverige, så tilgi meg for at jeg bruker engelsk i stedet!

Jeg har nylig kjøpt en leilighet i en gammel bygning i sentrale Stockholm. Dessverre har soverommet alvorlige problemer med støy som kommer gjennom veggen fra naboen (det er bokstavelig talt som om de snakker i samme rom). Jeg har derfor vært i kontakt med et lydisolasjonsselskap og løsningen er å bygge en ny (lydisolert) vegg foran den eksisterende.

Et potensielt problem er at det, øverst til venstre på denne veggen, er et eksisterende ventilasjonshull. Jeg er ikke sikker på om det brukes spesifikt til ventilasjon, eller om det er det gamle hullet som er igjen fra hvor en peis / ovn pleide å være. Uansett, for å lydisolere ordentlig, må dette hullet dekkes til.

Er det / kan det være noen problemer med å gjøre dette? Jeg har ventilasjonsutløp andre steder i leiligheten, inkludert: (i) den tilstøtende stuen, (ii) toalettet, (iii) badet og (iv) kjøkkenet.

Takk!
 
  • Veggen med stukkatur i taket og en ventilasjonsåpning i øverste venstre hjørne.
Er det en ventil i veggen fra utsiden for soverommet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Is there a ventilator in the wall from outside for the bedroom?
Nei, ikke så vidt jeg vet. Det er en vegg midt i bygningen (ikke en yttervegg) og det er bare et tomt hull.
 
R Rupy271 skrev:
Nope, ikke så vidt jeg vet i alle fall. Det er en vegg midt i bygningen (ikke en yttervegg) og det er bare et tomt hull.
Er det noe luft som kommer fra ventilatoren?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Is it any air coming from the ventilator?
Ærlig talt er det umulig å si. Det er et passivt hull (dvs. det er ingen mekanisk element som enten skyver luft inn eller tar luft ut), så når jeg holder hånden min nær den for å føle, kan jeg ikke si om det kommer luft inn eller ut.
 
Du trenger frisk luft på soverommet og i stuen. Det ser ut som huset har et ufullstendig system:( eller ingenting i det hele tatt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
You need fresh air in your bedroom and living room. It seems the house got an incomplete system :( or nothing at all.
It has vents in at the window, and other vents out (in the bathroom etc. as I mentioned in the original post) so it has a sufficient ventilation system. I understand there are regulatory requirements to check it every 6 years, and the building was built in the 1900s and renovated in the 1970s, so it must be compliant.
 
R Rupy271 skrev:
Det har ventiler ved vinduet, og andre ventiler ut (på badet osv. som jeg nevnte i det opprinnelige innlegget) så det har et tilstrekkelig ventilasjonssystem. Jeg forstår at det er krav om å sjekke det hvert 6. år, og bygget ble bygget på 1900-tallet og renovert på 1970-tallet, så det må være i samsvar.
Ok, jeg skjønner. Jeg antar at ventilen i veggen er inaktiv.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.