Hei alle sammen!
Jeg er ganske ny i Sverige, så tilgi meg for at jeg bruker engelsk i stedet!
Jeg har nylig kjøpt en leilighet i en gammel bygning i sentrale Stockholm. Dessverre har soverommet alvorlige problemer med støy som kommer gjennom veggen fra naboen (det er bokstavelig talt som om de snakker i samme rom). Jeg har derfor vært i kontakt med et lydisolasjonsselskap og løsningen er å bygge en ny (lydisolert) vegg foran den eksisterende.
Et potensielt problem er at det, øverst til venstre på denne veggen, er et eksisterende ventilasjonshull. Jeg er ikke sikker på om det brukes spesifikt til ventilasjon, eller om det er det gamle hullet som er igjen fra hvor en peis / ovn pleide å være. Uansett, for å lydisolere ordentlig, må dette hullet dekkes til.
Er det / kan det være noen problemer med å gjøre dette? Jeg har ventilasjonsutløp andre steder i leiligheten, inkludert: (i) den tilstøtende stuen, (ii) toalettet, (iii) badet og (iv) kjøkkenet.
Takk!
Jeg er ganske ny i Sverige, så tilgi meg for at jeg bruker engelsk i stedet!
Jeg har nylig kjøpt en leilighet i en gammel bygning i sentrale Stockholm. Dessverre har soverommet alvorlige problemer med støy som kommer gjennom veggen fra naboen (det er bokstavelig talt som om de snakker i samme rom). Jeg har derfor vært i kontakt med et lydisolasjonsselskap og løsningen er å bygge en ny (lydisolert) vegg foran den eksisterende.
Et potensielt problem er at det, øverst til venstre på denne veggen, er et eksisterende ventilasjonshull. Jeg er ikke sikker på om det brukes spesifikt til ventilasjon, eller om det er det gamle hullet som er igjen fra hvor en peis / ovn pleide å være. Uansett, for å lydisolere ordentlig, må dette hullet dekkes til.
Er det / kan det være noen problemer med å gjøre dette? Jeg har ventilasjonsutløp andre steder i leiligheten, inkludert: (i) den tilstøtende stuen, (ii) toalettet, (iii) badet og (iv) kjøkkenet.
Takk!
It has vents in at the window, and other vents out (in the bathroom etc. as I mentioned in the original post) so it has a sufficient ventilation system. I understand there are regulatory requirements to check it every 6 years, and the building was built in the 1900s and renovated in the 1970s, so it must be compliant.Jonatan79 skrev:
Ok, jeg skjønner. Jeg antar at ventilen i veggen er inaktiv.R Rupy271 skrev:Det har ventiler ved vinduet, og andre ventiler ut (på badet osv. som jeg nevnte i det opprinnelige innlegget) så det har et tilstrekkelig ventilasjonssystem. Jeg forstår at det er krav om å sjekke det hvert 6. år, og bygget ble bygget på 1900-tallet og renovert på 1970-tallet, så det må være i samsvar.
Klikk her for å svare

