Min erfaring med DuraCoats produkt for betongtrapper.
I mai 2008 kontaktet jeg DuraCoat AB og ba dem anbefale en håndverker som kunne reparere min stygge og betongtrapp med Duratrapp. De anbefalte et firma i Stockholm som utførte reparasjon, og trappen ble veldig fin. Etter den første vinteren begynte det å vises sprekker i Duratrappen, så jeg kontaktet entreprenøren for at de skulle utbedre feilene. Flere ganger i 2009 ringte jeg at entreprenøren lovet å komme og besiktige. Ingenting skjedde. Våren 2010 var nå skadene mye større, og biter av Duratrapp hadde begynt å løsne fra betongen. Heller ikke dette året behaget entreprenøren å kontrollere skadene, enda jeg ringte mange ganger. I 2011 var trappen ødelagt, og fortsatt ingen entreprenør.
Nå i 2013 er trappen så pass skadet at den må meisles bort i store biter og støpes om.
Problemen med produktet Duratrapp er at den dels ikke holder fast de steinene som skal utgjøre belegg, samt at Duratrapp sprekker og slipper inn fukt. Fuktigheten blir deretter igjen og fryser, hvorpå trappens betong ødelegges. En ubehandlet trapp tørker normalt sett, men når Duratrapp er påført, låser produktet inn fukten og skadene oppstår.
Jeg har kontaktet DuraCoat og gitt dem mulighet til å kommentere denne teksten, men de har avstått fra å svare. Bare det sier en hel del om kvaliteten på selskapet og produktet.
Følgende fem bilder viser problemene og burde nok avråde de fleste fra å bruke produktet.
Bilde 1. De store synlige skader på trappen.
Bilde 2. Sprekker og steinslipp fra Duratrapp
Bilde 3. Stort hull i trappen pga. frostskader (Ulikt å laste opp pga. duplikat av bilde 1. Legg gjerne til bilde 3 igjen, så kan jeg legge den inn her. Stefan, Moderator)
Bilde 4. Sprekker samt at Duratrapp har løsnet fra underlaget
Bilde 5. Beleggs-steinene har løsnet fra Duratrapp, men Duratrapp er ellers hel.
Ærlig talt, må du lime inn den samme lange teksten i 6 (minst) tråder? Hva får du ut av det bortsett fra noen slags egen vendetta? Hevnen er søt? En tråd hadde vært nok synes jeg.
Jo, kanskje litt overdrevet. Men synes det ville vært synd om flere gikk på denne miner.
Det er ikke snakk om å sverte. Jeg har vært i kontakt med Duracoat for et par uker siden for å be om en kommentar på min tekst. De valgte å ikke svare.
Det jeg skriver er fakta. Bildene taler sitt tydelige språk. Hvor ligger sverting?
Jeg syntes det så litt merkelig ut at en ny bruker plutselig oppretter en konto og legger inn en og samme negative tekst om et produkt og et selskap i flere tråder på forumet. Dette synes jeg ser litt merkelig ut, omtrent som om en konkurrent prøver å sverte selskapet i spørsmålet.
Så kan vel jeg synes det er dårlig at du ikke har kunnet få verken håndverker eller selskapet i spørsmålet til å kommentere eller vurdere din trapp på 4 år for å fastslå om det er feil på produktet eller på leggingen.
Jo visst kan jeg være enig med deg. Byggahus.se kan gjerne ringe meg for å verifisere mine opplysninger. Jeg skulle veldig gjerne ønske at noen uavhengige så på trappen.
Og det er svært dårlig håndtert. Hver gang jeg har ringt, har entreprenøren (samme person hver gang) virket helt overrasket, tatt opplysningene og lovet å komme tilbake. Det har aldri skjedd. Nå har jeg gått lei og vil at andre skal få se hvor ille det står til med dette produktet.
"Vi produserer produktet og selger DuraTrapp via våre forhandlere samt via vår hjemmeside. Entreprenørvirksomhet driver vi kun i Skåne, vi kan kun henvise til våre forhandlere.
1. Vi har ikke blitt kontaktet for å kommentere teksten på denne siden.
2. Vi har anbefalt entreprenøren i Stockholm, da han har handlet veldig mye materiale gjennom årene og fått mest positive referanser.
Etter at vi hørte at han ikke utbedret denne reklamasjonen, har vi sluttet å anbefale ham. Vi beklager den feilen som har rammet dere, samtidig kan vi meddele at entreprenøren det gjelder ikke har hatt eller har noen tilknytning til vårt firma. Derfor kan vi ikke ansvarliggjøres for deres arbeid.
3. DuraTrapp er et velprøvd produkt som vi har produsert i ca 20 år. Det viktige er som med alle andre produkter, at forarbeidet er riktig utført samt å følge arbeidsbeskrivelsen som følger med DuraTrapp.
4. Skadene på din trapp skyldes at forarbeidet ikke er riktig utført. Årsaken til at stenen løsner fra sparkelmassen kan bero på ulike faktorer. Trappen har ikke vært tørr når den har blitt belagt, hvilket er veldig viktig da sparkelmassen ikke fester når undermaterialet er vått. I dette tilfellet ser det ut som at det vært for varmt, så sparkelmassen har begynt å herde før stenen har blitt lagt på.
Legger ved bilde på hvordan DuraTrapp ser ut når det er riktig utført.
Min erfaring med beskyttelsesbelegg på trapper (annet fabrikat) er at man bør unngå, eller helt la være, å belegge opptrinnene. Legg belegget kun på inntrinnene, og la trappen "puste" gjennom opptrinnene. For meg har det fungert i vestkystklimaet siden 1980-tallet.
Jeg vet ikke hvorfor dere slettet innlegget mitt der jeg spurte DuraCoat om de skulle erstatte TS eller ordne en ny entreprenør for dem. Men det som kom frem av deres svar var NEI, de kommer ikke til å ordne en ny entreprenør for TS til tross for at den de anbefalte ham gjorde en dårlig jobb.
samtidig kan vi meddele at entreprenøren det gjelder verken har hatt eller har noen tilknytning til vårt selskap.
"
Fin motsigelse der, de har ingen tilknytning i det hele tatt til en entreprenør de selv har anbefalt. Så dårlig!
En ting vet vi nå med sikkerhet, en entreprenør anbefalt av DuraCoat er ikke til å stole på, dermed er heller ikke DuraCoat til å stole på. Hardt, men sant.
Så reises det jo en hel del spørsmål rundt TS' handlinger. Hvordan har det blitt reklamert, har det i det hele tatt blitt gjort noen ARN-klage? Hvorfor har TS latt forfallet fortsette i fire år uten å iverksette tiltak for å redde trappen?
Selvfølgelig er det den som har solgt produktet og den som har installert det på TS' oppdrag som har ansvaret overfor TS. Denne "entreprenøren" (les: juksebygger) skal naturligvis henges ut minst like mye som DuraCoat.
At DuraCoat derimot ikke griper fatt i saken og sørger for at en av dem anbefalt entreprenør retter opp en feilaktig installert produkt, er dårlig. At DuraCoat i en sak som dette ikke engang kan tenke seg å stille opp med nytt materiale for reparasjon er enda verre.
Synes dere går litt hardt fram. Skal Weber ta ansvar for alle dårlige støpinger som utføres med deres produkt "sement" bare fordi folk ikke følger instruksjonen.....
Visst kunne DC sponse med litt materiale som goodwill på grunn av at man anbefalte noen som ikke utbedrer en feil, men i hovedsak skal jo flammekasteren rettes mot byggherren som ikke ser ut til å ha brukt produktet korrekt.
Så kanskje man må tenke på hva "anbefale" har for betydning.
Leverandøren kan ha anbefalt å ta kontakt med noen av de som kjøper og bruker deres produkter.
Det er dog ikke det samme som å anbefale et spesifikt firma foran alle andre firmaer, fordi at den anbefalte på en eller annen måte er bedre og mer excellent i sitt håndverk.
Om jeg ber en produsent om en anbefaling av en entreprenør som kan utføre et jobb for meg med deres produkter, så forventer jeg definitivt at "den anbefalte på en måte er bedre og mer utmerket i sitt håndverk" og også seriøs. Det er liksom hele poenget med å be om en anbefaling.
Om jeg anbefaler en bransjekollega til et firma, og den kollegaen gjør en dårlig jobb, så ville jeg definitivt ikke føle meg bra og gjøre hva jeg kunne for å gjenvinne min tillit hos det firmaet og de øvrige involverte. Ikke noe rart med det, så får juridikken si hva den vil.
Men Thomas, visst skal man kunne forvente at denne anbefalingen fra en produktleverandør er til å stole på, men selv solen har jo flekker og tydeligvis har det blitt feil denne gangen på en måte som det ifølge utsagn ikke pleier å bli. At man anbefaler noen kan jo rimeligvis ikke innebære at man tar et utvidet garantiansvar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.