I vår kjellertrapp på baksiden har vi en mur ut mot som er bygd av Leca-blokker og mørtel. Muren er deretter pusset. Problemet er at mørtelen mellom Leca-blokkene nå har begynt å erodere, først og fremst nederst på muren og som mest skadet er det nederst i trappen. Det er jo ganske fuktig miljø her som gjør at det nok aldri tørker ut helt. Det kan eventuelt også være sånn at det på utsiden av muren ikke er fuktsikret. Dog ser det bra ut på høyere høyde av muren, så noe fuktsikring burde kanskje finnes. Finnes det noen permanent løsning for dette muligens, erstatte mørtelen med noe annet? Om det skulle være sånn at utsiden er fuktsikret, så kanskje man kan skrape ut den løse mørtelen, legge i ny og forsegle med puss igjen og håpe at det holder noen år?
En gammel tråd dette, men nå har det forvitret mer såklart. Det er ikke bare murpussen som forsvinner, også Leca-blokkene løses opp. Jeg lurer på fra hvilken retning fuktigheten kan komme. Kan den komme fra bakken bak muren eller er det fra selve trappeområdet? Det er bare nederst ved trappetrinnene at det er problemer, så det kanskje tyder på at fuktigheten kommer fra trappeområdet. Kanskje man skulle sette på en Steniskive eller lignende som kunne forhindre fuktigheten fra å trenge inn i muren? Legger ved bilde av hvordan det ser ut.
En viss helning er det, men bare høyest en til to millimeter på noen halvmeter. Kanskje trinnene burde være svakt skålformet, så kan vannet renne i midten i stedet for langs med veggene? Saltet har vi gjort en gang men vi unngår det.
Bør være litt mer helling på en steintrapp med veggkontakt synes jeg, gjerne i begge retninger slik at ingenting vann blir stående. Om dere har saltet og hellingen er dårlig, kan skaden veldig godt skyldes det, da mørtel, puss og leca er svært følsom for salt (mer enn betong). Det holder ofte med et par vintersaltinger for å få disse skadene, salt aldri mer trappen. Den dårlige avrenningen i seg selv bidrar til at den porøse lecaen og pussen trekker til seg vann og det oppstår frostspregning.
Mitt forslag er at du reparerer veggen (med lignende materiale) samt enten kler trappen med f.eks fliser og skaper mer fall, eller får en blikkenslager til å plate mot veggen (dårligere løsning, men fungerer estetisk da eventuelle skader ikke synes like mye).
Om fukten kommer fra trappen, kan man da ikke pensle på vattenglas på pussen mot trappetrinnene?
Vattenglas (som også er basen i silikatmaling) gir dessverre ikke bedre beskyttelse enn malingen som veggen allerede er malt med. Siden trappen hviler direkte mot veggen vil vannet gjennom kapillærvirkning ta seg forbi eventuelt vanntett overflatelag. Det er problemet med avrenningen som må løses mener jeg.
Ja, salt er ikke bra. Jeg har brukt det en gang bare når det var mye is. Noen ganger kan det også samle seg en del snø langs kantene som man kanskje ikke fjerner med en gang. Helningen jeg målte var i sideveis retning og er nok ikke helt bra. Helning nedover er bra. Takk for tipsene!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.