Hei!
Jeg har flyttet til en boligblokk bygget i 1958, der noen vegger er av Siporex. Helt siden jeg flyttet inn har jeg jaktet på en svak ubehagelig lukt, og det viste seg at lukten finnes i noen leiligheter til, og den kommer fra veggene. (Det merkes når jeg borer)
Vil det fungere å male med slik maling som fjerner andre lukter? Skal jeg male først og helsparkle deretter?
Bør vi gjøre en radonkontroll i bygningen?
Med vennlig hilsen Lidande
Jeg har flyttet til en boligblokk bygget i 1958, der noen vegger er av Siporex. Helt siden jeg flyttet inn har jeg jaktet på en svak ubehagelig lukt, og det viste seg at lukten finnes i noen leiligheter til, og den kommer fra veggene. (Det merkes når jeg borer)
Vil det fungere å male med slik maling som fjerner andre lukter? Skal jeg male først og helsparkle deretter?
Bør vi gjøre en radonkontroll i bygningen?
Med vennlig hilsen Lidande
Nei, flytte vil jeg ikke. Og det er nok ikke blåbetong, dvs den som er radonholdig, veggene er helt hvite. Det lukter ikke mugg, men heller ikke friskt. Lukten kommer helt klart fra veggmaterialet, og det er ifølge opplysningene Siporex. Så, kan jeg stenge inne lukten med riktig type maling? Holder det med hvilken som helst plastmaling, eller burde jeg bruke spesialmaling?
Hei Ciprex! Jeg har for meg at Ciporex er en regel i lettbetong. Den kan være vanskelig å komme til siden den er innebygd i veggene og det er kanskje ikke engang ønskelig. Den enkleste måten å fjerne lukten på er nok å se over ventilasjonen. Og ventilere garderober, soverom, og bad som kanskje har blitt stillestående. Bytt kjøkkenvifte eller soter viften. Og du kan trenge å bytte overflatematerialet i vegger og gulv. For eksempel tapet og plastmatter som lukten kan ha satt seg i. Hvis det finnes synlige overflater på Ciporex, trenger de kanskje å pusse med en passende kalk- eller sementpuss. Et jobb for en fagmann. Med vennlig hilsen PerOF
Troligvis mugg i veggkonstruksjonen p.g.a. inmurte stendere eller lignende. Vanskelig å utbedre uten store inngrep. Man kan male med sperremaling, men du bør helst fjerne alle gamle tapeter og lignende først. Jeg synes du bør kontakte utleieren din om dette da du ikke skal måtte stå for denne kostnaden. Er det en forening er de ansvarlige likså da problemet kommer fra husets stamme.
Klikk her for å svare