Hei!

Jeg støpte en søyle i fjor, første søylen jeg har støpt. Vanskelige forhold siden jeg støpte søylen under eksisterende hus så det var vanskelig å komme til. Tanken var å styrke opp eksisterende søylefundament.

Tok av papprøret i dag og så at den er ru. Den svikter også litt i sidelengs (ligger ikke an mot huset ennå) hvis jeg slår ganske hardt på søylen med hånden.

Hva har jeg gjort feil?

Forutsetninger.
Høyde: ca 120 cm
Armering: 3 stk 10 mm, dubbet i fjell med ankermasse. Forbundet med najtråd.
Betong: Finja betong som jeg blandet til det virket å være en bra smete. Brukte 3 liter vann til 25 kg sekk, som anvist. Blandet med mørtelblander i ca fem minutter, mener å huske det står 10 minutter. Mener å huske at jeg blandet en sekk om gangen/per bøtte om det kan ha noen betydning.
Papprør: Støpte i to omganger siden det var så vanskelig å komme til. Først ca 90 cm, så rett etter satte jeg 30 cm papprør oppå det andre og teipet fast.

Potensielle feil:
1. Er det armeringen som ligger for langt ut på papprørets kant?
2. For dårlig vibrert betong? Jeg ristet bare på røret etter omtrentlig at halve røret var fylt. Gikk jo ikke an å komme til ovenfra med en planke eller lignende og hadde ikke tilgang til betongvibrator. Først etterpå har jeg forstått at man kunne bruke en slipemaskin mot formen eller lignende.
3. For dårlig blandet betong?
4. Annet feil?`

Veldig takknemlig for svar så jeg lærer meg!

Betongplint under hus, installert for å styrke eksisterende fundament. Plinten ser grov ut og har ujevn overflate med tegn på dårlig vibrering. Betongplint med ujevn overflate under et hus, omgitt av jord og verktøy. En blå trillebår vises i bakgrunnen.

Jeg tror at du allerede har svart på spørsmålet selv, i punkt 1 og 2 ... :)

(kommer plinten til å oppfylle sitt formål likevel? Med største sannsynlighet.)

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jeg tror at du allerede har svart på spørsmålet selv, i punkt 1 og 2 ... :)

(vil fundamentet fylle sin hensikt uansett? Med stor sannsynlighet.)
Takk!

Og det gjør ingenting at den gir litt i sidelengs når jeg slår på den? Jeg har forstått det slik at styrken for fundamenter er først og fremst høy for trykk ovenfra, men var/er usikker på hvor mye i sidelengs de skal kunne bevege seg, om de er festet i berg.

Nå har jeg kjøpt en betongvibrator fra Jula på 1 600 w med 3 m slange så da får jeg håpe at problem nr 2 blir løst =).

Angående armeringen. Da skal jeg rett og slett flytte inn armeringen litt i røret, hvor langt fra papprøret skal armeringen være? Har brukt 19 cm og 25 cm rør.

F frihopper skrev:
Nå har jeg kjøpt en betongvibrator fra Jula på 1 600 w med 3 m slange så da får jeg håpe at problem nr 2 blir løst =).

Angående armeringen. Da skal jeg rett og slett flytte inn armeringen litt inn i røret, hvor langt fra papprøret skal armeringen være? Har brukt 19 cm og 25 cm rør.
Ca 3 til 5cm inn er passende for armeringen så den ikke ruster

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Du kunne kanskje kjøpe litt betongfyll og fylle de verste hullene, mest for å hindre at armeringen ruster.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Jeg var før denne tråden inne på å rive plinten og lage en ny, men det hadde ikke dere gjort (bortsett fra da betongspakkelen)?

Jeg er ingen ekspert, så ta mine råd med en stor klype salt. Jeg innbiller meg at det store problemet er risiko for rust i jernet, det sprenger igjen betongen. Hvor stor den risikoen er, tør jeg ikke spekulere om.

Jeg var på konsulentoppdrag i India for noen år siden. I nærheten der jeg bodde, holdt de på å bygge en klynge på 22 etasjes hus, de så ut til å være på typ 2000 kvm per plan. Konstruksjonen virket å være murede bærende vegger av tegl, støpte betongdekker. Kan ha vært noen stålkonstruksjoner gjemt i teglsteinen som jeg ikke så.

Da jeg gikk forbi, holdt de på å rive en støpeform for kanten av et etasjedekk på 3. eller 4. etasje, da var det mange enorme luftbobler synlige. Størrelse som en knyttneve. Føles litt skummelt å tenke seg at 19 etasjer skal stå på de luftboblene.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Jeg var før denne tråden inne på å rive plinten og lage en ny, men det hadde ikke dere gjort (bortsett fra da betongspacklet)?
Det står jo en annen (eldre?) plint ganske nær, skal den være igjen?

Jeg hadde latt den stå igjen, med mindre det er en byggeteknisk omstendighet (som at du skal bygge en egen fullskalakopi av Kaknästornet som skal stå akkurat der) som krever en perfekt plint, akkurat der. Det ser jo ikke ut til å være dårlig med plass under heller?

• Liker
frihopper
  • Laddar…
K
Nå kan jeg ikke spesielt mye, men er den der typen av støpeform/støp virkelig tenkt å stikke opp så mye over bakken? Er ikke tanken at større delen av søylen skal være under bakkenivå og bare en mindre del stikke opp over bakken?

/Krille

Ser ut som en plint som gjør det den skal gjøre, hvorfor må du gjøre noe med plinten? Donkraft under og løft opp huset noen mm. Så kile inn noe mellom plint og bjelke slik at husets vekt kommer på plinten. Jeg synes betongen blir jevnere og bedre blandet om man legger litt mer vann enn det står i instruksjonene men det kan bare være noe jeg har fått for meg.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Ja, våtere betong er mer håndterlig, men den blir visst svakere.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nå kan jeg ikke spesielt mye, men er den der typen støpeform/støpeverktøy virkelig ment å stikke opp så mye over bakken? Er ikke tanken at større delen av pilaren skal være under bakkenivå og bare en mindre del stikke opp over bakken?

/Krille
Ja det er helt normalt at man bruker dem så de stikker opp langt over 1 meter. Ikke pent, men vises oftest ikke uansett.
Selvfølgelig skal de også ned i bakken så det er frostfritt og godt forankret så de står stødig.
Men hvis man som du har fjell og plugger forankres de uansett og står stødig.

• Liker
frihopper og 1 annen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det står jo en annen (eldre?) sokkel ganske nærme, skal den være der?

Jeg hadde latt den stå der, med mindre det er slik at en bygningsteknisk omstendighet (typ at du skal bygge en egen fullskalamodell av Kaknästornet som skal stå akkurat der) krever en perfekt sokkel, akkurat der. Det ser jo ikke ut til å være trangt om plassen under heller?
Sokkelen ved siden av er sannsynligvis i god stand, men rammeverket på huset er utenfor sokkelen (sannsynligvis dårlig gjort fra starten) og det er derfor jeg lager nye sokler, for så er tilfellet på noen andre sokler.

Behandlet i denne tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelklagsregel-utanfoer-plintarna.291888/#post2668196 (annet brukernavn pga mistet passord)

Det er god plass, absolutt!

La den stakkars plinten være i fred nå og begynn med den neste i stedet. Den kommer til å overleve både deg og huset uansett om armeringen ruster til smuler eller ikke.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.