Har kledd av den ryslige panelkledningen av balkongen på vårt relativt nykjøpte hus. Betongplaten var som forventet angrepet. De fleste naboene har revet sine balkonger og bygget nye av tre på de utstikkende stålbjelkene.

For å beholde husets særpreg vil vi gjerne ha en betongbalkong. Spørsmålet er om man kan reparere den eksisterende med hjelp av spesialmørtel etc, eller om vi må rive den helt og støpe en ny.

Jeg søker hermed erfaringer og råd.

Hilsener

David

• Balkong med rusten metallrekkverk og slitt betong, festet til en bygning med mørke panelvegger.
Den bør støpes om. Man bilhammer bort betongen, kompletterer med ny armering og støper om. For sikkerhets skyld bør man kontrollere den konstruksjon som kommer ut fra bjelkelaget slik at den ikke har mistet for stor del av sin bæreevne.

Oi, sent svar fra meg...
Finnes det erfaringer som sier hvilke tegn som ubetinget må føre til riving og nytelse?
Jeg tenkte at så lenge parkeringen og bakkene er noenlunde freshe, kanskje det fantes håp?
/David

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Balkongprosjektet har ligget på is, men tanken er å ta tak i det under seinvåren/sommeren. Jeg velger med all sannsynlighet å pigge bort den eksisterende platen, selv om midtdelene tilsynelatende er friske.

Fra et vektperspektiv ville det vært fint å lage utsparinger under balkongen, mellom I-bjelkene. Det er ikke tidsriktig, men kunne man ha skjult det med for eksempel innfelte trelister eller lignende for å få en litt mer spennende overflate?

En annen tanke som slår meg er, kan man legge kropper av for eksempel celleplast eller foamglas i formen og på den måten spare et par hundre kilo betong? Hvis platen blir 12-14 cm ville det føles bra å spare et par centimeter. Jeg ville være veldig takknemlig for tanker rundt dette.

Mvh

David

P.S. Kuvøsen skal bort og raftet skal tilbakeføres til opprinnelig utførelse. D.S.

Gammelt balkongprosjekt på et hus med svart trekledning, delvis i forfall, satelittantenne festet på veggen nær balkongen. Hus med balkong i andre etasje, hvit fasade. Tilbygg med vinduer og satellittantenne på venstre side. Grønn hekk i forgrunnen.

Sist redigert:
Finnes det her noen med erfaring fra balkongstøping mon tro?

MVH

David

Hei David hvordan gikk det med din balkongrenovering? Jeg har en balkong som synes å være fra samme tidsepoke og av tilsvarende tilstand. Jeg står overfor de samme utfordringene. Min tanke er å fjerne all betong og støpe ny betong i rammen. Har du noen tips du kan gi meg? Kanskje til og med bilder fra renoveringen? Hvilke produkter har du brukt til balkongen. Har du blandet betongen selv eller hadde du betongbil? Hva hadde du for tettingssjikt og finbetong? Hvordan gjorde du det med dryppblikk etc?

Andre som har gjort lignende arbeid får også gjerne svare!

Hilsen Hans

Hei.
Jeg tok inn et par tilbud på å utbedre den opprinnelige vanskelig brukbare balkongen.
Jeg husker at det landet på ca. 80 000. Jeg syntes ikke at forholdet mellom kostnad og nytte stemte særlig bra.
Fikk deretter et enklere og bedre tilbud som inkluderte litt eget arbeid. Slik ble det satt opp et solid stillas under balkongen, og jeg fjernet betongen. Dessverre ble en av de to i firmaet som skulle fortsette syk, så de kunne ikke fullføre.
Jeg så meg om etter alternative løsninger og fant en som jeg ble veldig fornøyd med.
https://www.skanskabyggvaror.se/fonster/balkonger/omega_rund-68163

Jeg husker at vi betalte ca. 70 000 med forlengede stolper (høy sokkel på huset).
Jeg fjernet således jernbaneskinnen og satte veggen tilbake, deretter ble Mekanoten satt sammen ganske enkelt uten hjelp utenfra.
Balkongen ble støttet opp på stillaset, og stolpene ble senket ned i hull i bakken. De ble justert inn, og deretter ble betong helt i hullene.

Etter at balkongen ble montert, erstattet vi både vinduene og balkongdøren med nye helglasserte vindusdører. En i hvert soverom, med flott lysinnslipp som resultat.

Det eneste vi nå mangler er havutsikt fra balkongen. Det er ikke mye som mangler, men likevel nada.

Det bør nevnes at våre bjelker viste seg å være i god stand også i møtet mellom balkong og vegg.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.