Hei, vi bytter overflatemateriale i soverommet der veggene er yttervegger. Har forstått at man bør sette en dampsperre innenfor gipsen. Har også sett at man bør sette sperren et stykke "inn" i isolasjonen for å unngå å punktere med spiker fra bilder mm. Men hvordan skal man lykkes med å sette den inne i isolasjonen? Da får man jo isolasjon på begge sider, og det er vel ikke bra? Buggaren

Om du ikke etterisolerer skal du ikke trenge dampsperre.

Larsa skrev:
Om du ikke tilleggsisolerer skal du ikke trenge dampsperre.
Takk, nei ingen tilleggsisolering. Bytter overflate som for tiden er byggplate (typ hard masonitt) mot gips. Og tror ikke det sitter dampsperre i dag. Men vet ikke. Tenkte at det ikke kunne være feil å sette inn, men kanskje blir for tett?

Da skal du ikke ha noe plast, det kan bli motsatt at den skaper problemer i stedet.

Nå har vi revet ned plater og innenfor sitter en tynn plast. Ikke aldringsbestandig plast. Byggere mener at denne plasten skal sitte igjen. Ser ut mest ha vært for å holde isolasjon på plass. Og ikke spesielt tett. Men kanskje bedre å fjerne?

Nei, vanskelig å si. Man brukte plast som ikke var av samme kvalitet som i dag for en del år siden.

Jeg vil si at hvis det finnes plast som original, behold den. Ellers skal man ikke komplettere med plast om man ikke endrer konstruksjonen. Det er alltid risikabelt å endre fungerende konstruksjoner, spesielt om man ikke har mulighet til å endre hele huset....

Hei. Har en onkel som er bygningsingeniør som jeg spurte da jeg renoverte mitt forrige hus. Et lite hus bygget i 1848. Bare tre og ingen isolasjon. Ifølge ham bør man ikke ha plast i trehus. Vindsperre er en ting, men ikke plast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.