Jeg har sporet den gamle parketten og lagt gulvvarme og skal nå legge gulvspon+lumppapp+laminat oppå. Bør jeg altså klemme inn en plastfolie mellom platene og gulvsponet? Da vil jeg ikke kunne skru-lime fast sponet, bare skru, øker dette risikoen for svikt og knirk?
Skal jeg droppe folien?
Under er det en uoppvarmet (foreløpig) kjeller.
Andre forslag?
Skal jeg droppe folien?
Under er det en uoppvarmet (foreløpig) kjeller.
Andre forslag?
Hvorfor legge gulvspon, har du ikke noe bærende gulv under parketten eller ikke sporet tvers over gulvbjelkene.jackass skrev:Jeg har sporet den gamle parketten og lagt gulvvarme og skal nå legge gulvspon+lumppapp+laminat oppå. Bør jeg altså klemme inn en plastfolie mellom platene og gulvsponet? Da kommer jeg ikke til å kunne skru-lime fast sponet, bare skru, øker dette risikoen for svikt og knirk?
Skal jeg droppe folien?
Under er det en uoppvarmet (enn så lenge) kjeller.
Andre forslag?
Jeg har gulvvarme i sporad 22mm spon. Sporet er 19mm så det er bare 3mm igjen, har laminat på uten noe imellom, bortsett fra plater og plast. Men det er i kjøkken og gang. Når jeg gjør øvrige rom vil jeg sørge for at det finnes noe bærende under i vendingene. Det er gulvprodusenten som foreskriver om du skal ha plast og maks overflatetemperatur.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Ja, du skal det om du skal legge ifølge gulvprodusentens anbefaling. Jeg kommer ikke til å gjøre det i mellometasjeplanet. Får jeg skader på gulvet av dette så tar jeg den risikoen. Den burde være ubetydelig om jeg gransker mollierdiagrammet for fuktig luft. Havner jeg i et risikoområde så er det noe annet som er skikkelig feil.
Jeg foreslår at det ikke er fuktighetsnivået i seg selv som er problemet for gulvet, men at gulvet har ulik fuktighet på over- og undersiden, noe som kan få gulvet til å slå seg. Dette kan man tenke seg oppstår også i et mellombjelkelag.
Jeg har selv noen gulv som ligger med plast og andre uten, merker ingen forskjell på disse.
Jeg har selv noen gulv som ligger med plast og andre uten, merker ingen forskjell på disse.
Klikk her for å svare