Hei,

holder på med å bygge et stenderverkhus på landet. Fasaden begynner å bli helt ferdig og det er snart tid for å begynne med isolasjon og dampsperre. I andre etasje vil jeg ha et bad i tilknytning til skråtaket. Skråtaket isoleres selvsagt som vanlig og utenpå isolasjonen kommer dampsperren.

Badet i sin tur har naturligvis membran i henhold til reglene. Dette betyr at vi plutselig har to membraner parallelt, noe som ikke virker helt optimalt med tanke på innestengt fuktighet, osv. Hvordan pleier man å håndtere disse situasjonene...?

Til saken hører at det finnes et loft bak badet. Dusjen vil være i motsatt hjørne. Setter man membran bare opp til vegglivet og ignorerer skråtaket som vender mot dampsperren...? Se vedlagt skisse for å forstå hva jeg mener.

Takknemlig for råd.

//Andreas
Diagram av badrumsplanløsning med tett og ångspärrs lag i snedtaket, inkludert dusjplassering og ventilasjon.
 
Hva jeg har forstått, er det nå for tiden greit å ha dampsperre bak tetningssjiktet, men hvis du vil være helt sikker på at eventuell fukt kan komme ut, kan du erstatte dampsperren med dampbrems bak veggene/taket i akkurat badet, så blir det ikke helt tett. Men jeg er bare hobbybygger, så kan ta feil. Har dog akkurat som du beskriver med dampsperre og deretter 45 cm isolering + plater før tetningssjiktet i mitt eget bad, og ennå har jeg ikke hatt noen problemer.
 
  • Liker
AnKaThn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hva jeg vet, er det ikke ok med en tett dampsperre bak våtrommets tettesjikt.

[lenke]
tydelig fra sikkert vann at det skal være dampbrems. Gått glipp av det og min håndverker mente at tettesjiktet i moderne bad (tettesjiktet av plastmattevariant) trykktestes i alle skjøter og er enda tettere enn plasten og at det da ikke er noen problemer. Vi får se hva som skjer i fremtiden.

Hvis trådskaperen ikke har satt plasten ennå, vil jeg likevel anbefale dampbrems. Har nettopp satt det i et helt attefallshus jeg holder på å bygge, og jeg opplevde dampbremsen som mye smidigere å jobbe med, og tanken på at huset likevel puster noe føles bedre enn å kle inn alt i plast. Jeg har en følelse av at det ikke er fremtiden å bygge med plast...
 
Du må ta utgangspunkt i de faktiske forholdene. Hvis kattvinden er uoppvarmet, er det mest hensiktsmessig å la baderomsveggenes tettesjikt også utgjøre dampsperre. Er den oppvarmet, må den være ventilert for at du skal kunne sette dampsperre mot ytterveggen. Boverkets byggregler (BBR), som er de som gjelder, ikke ulike bransjeregler, har to krav på våtrom: 1 Vann skal ikke kunne komme inn til tilstøtende rom, og 2 Omgivende konstruksjoner må beskyttes mot fuktskader.
 
Hovedårsaken til at säkervatten-veggen foreslår dampbrems bak våtromsveggen er for at man skal kunne skjøte på husets øvrige dampsperre på noe. Hvis man bare slutter med dampsperren der våtrommet begynner, blir det et 'glipp' der som er vanskelig å få tett.
 
Det forstår jeg, men da må rommet mellom våtromsvegg og yttervegg være ventilert. Den beste løsningen i trekonstruksjoner er å ikke ha noen våtromsvegger i det hele tatt, men å bruke dusjkabiner og utvendige veggbeskyttelser samt å helt avstå fra keramiske materialer. Våtromsvegger holder i 20 år, fliser i 1000 + år.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.