Holder på å gjøre om en yttervegg (innvendig) i 70-tallshus. Det vanlige er vel at man setter dampsperre/plast på stenderverket (over isolasjonen) og deretter spikrer 45x45 spredt panel hovedsakelig som (elektriske) installasjonslag (med eller uten 45mm isolasjon) og så spikrer gipsplater.
Jeg lurer på om man kan hoppe over installasjonslaget og sette gipsplatene direkte på plasten. Altså, hvis man ser på dette bilde
da er det at man setter gipsplaten (5) direkte på plasten (3) uten lag 8 og 4. Går det?
Det er slik man har gjort de siste 40 årene før installasjonslaget ble oppfunnet, så det skal ikke være noen problemer. Men jeg hadde nok uansett satt en osb eller sponplate bak for å få det litt mer stabilt.
Har så i mitt hus fra 2008 med bare ett lag gips.
Føler meg litt klokere i dag. Ved hvert stikkontakt mm. får man en potensiell lekkasje f.eks. vil man lage hull i ytterveggen for bilde eller lignende lager man hull i tette sjiktet.
Ett lag gips er for lite, lydisolerer dårlig, veggen blir litt bølgete, veggen blir bråkete/hul.
Har man fungerende ventilasjon så spiller ikke noen enkelte hull i plasten noen rolle. Installasjonssjiktet har kommet til de senere år når man har begynt å måle tettheten i husene.
Takk for svaret! Som jeg forsto fra svaret så er det ikke noe problem fuktmessig å gjøre så. Skal være forsiktig med å ikke lage dype hull for å henge ting på veggen. Jeg får se om jeg orker å gjøre det i henhold til praksis!