Hei. Nå har jeg i et par dager lett etter muligheten til å tilleggsisolere vårt hus som var ferdigbygget i 1951. Fant til min glede noen papirer på hvordan veggene er bygget opp, og da er det faktisk isolert med noe som jeg gjetter er glassfiber eller hva man brukte på den tiden. I stedet mistenker jeg derfor at det er trekk innendørs fordi det er ganske utett i det innerste laget.
Her oppstår nå problemene: Bak tapeten står det angitt hva jeg gjetter er tretex og bak den er det 3 tommer spont! Planen er å fjerne tretexen og i stedet sette opp osb-plater og ved behov male dem. Da lyder mitt spørsmål: Kan jeg sette dampsperre bak osb-platene, dvs at dette ligger direkte mot sponten? Jeg mistenker jo at det ikke er bra, men jeg har tatt feil tidligere. Følgespørsmål likevel, hvis jeg IKKE kan gjøre det, finnes det noen annen måte å gjøre det beste for at huset skal ha det bra?
Her oppstår nå problemene: Bak tapeten står det angitt hva jeg gjetter er tretex og bak den er det 3 tommer spont! Planen er å fjerne tretexen og i stedet sette opp osb-plater og ved behov male dem. Da lyder mitt spørsmål: Kan jeg sette dampsperre bak osb-platene, dvs at dette ligger direkte mot sponten? Jeg mistenker jo at det ikke er bra, men jeg har tatt feil tidligere. Følgespørsmål likevel, hvis jeg IKKE kan gjøre det, finnes det noen annen måte å gjøre det beste for at huset skal ha det bra?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Om det trekker kaldt er det nok knapt fordi det lekker gjennom veggene.
Treetex er vindtett og isolerer bedre enn OSB, så hvorfor bytte?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Treetex
Det sannsynlige er nok at det lekker inn luft i skjøten mellom gulv og vegg,
eller i gulvbjelkelaget fordi kutterspånisoleringen under gulvet har sunket sammen,
så kald uteluft kommer i direkte kontakt med gulvplankene.
Hvordan ser konstruksjonen ut der, gulv-vegg-skjøten og gulvbjelkelaget?
Treetex er vindtett og isolerer bedre enn OSB, så hvorfor bytte?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Treetex
Det sannsynlige er nok at det lekker inn luft i skjøten mellom gulv og vegg,
eller i gulvbjelkelaget fordi kutterspånisoleringen under gulvet har sunket sammen,
så kald uteluft kommer i direkte kontakt med gulvplankene.
Hvordan ser konstruksjonen ut der, gulv-vegg-skjøten og gulvbjelkelaget?
Jo, tretex virker å være et kjempebra materiale, men det har blitt store glipper i det.. XD Antagelig da huset har beveget seg gjennom årene. Jeg vurderer kanskje å la det være og sette plater over isteden, hva tror du? Det er også store glipper under gulvlistene da det trolig har vært heldekkende teppe overalt tidligere..
Begynn med å tette mellom gulv og vegg, og ta det derfra.
Trekker det fortsatt kaldt?
Hvorfra?
Det er bare å gå rundt og kjenne med hånd/fingre hvor det trekker kaldt nå om vinteren. Særlig på den siden der vinden ligger på.
Klassiske steder er gulv/vegg, tak/vegg, samt rundt dører og vinduer. Også stikkontakter og lampeuttak kan være kilder til kald luft i eldre hus. Kjenne også langs alle sprekker/spalter i veggene, men sannsynligvis er det ingen større problemer der. Har dere tatt fram det gamle spontede gulvet, så er det bare å kjenne i alle sprekkene der også. Er en veldig vanlig kilde til trekk i gamle hus. Særlig hvis det er noen form for sagflisisolering el lignende som har sunket litt sammen over årene. Da trenger man å få inn litt isolasjon ytterst mot veggene for å stoppe trekken.
Trekker det fortsatt kaldt?
Hvorfra?
Det er bare å gå rundt og kjenne med hånd/fingre hvor det trekker kaldt nå om vinteren. Særlig på den siden der vinden ligger på.
Klassiske steder er gulv/vegg, tak/vegg, samt rundt dører og vinduer. Også stikkontakter og lampeuttak kan være kilder til kald luft i eldre hus. Kjenne også langs alle sprekker/spalter i veggene, men sannsynligvis er det ingen større problemer der. Har dere tatt fram det gamle spontede gulvet, så er det bare å kjenne i alle sprekkene der også. Er en veldig vanlig kilde til trekk i gamle hus. Særlig hvis det er noen form for sagflisisolering el lignende som har sunket litt sammen over årene. Da trenger man å få inn litt isolasjon ytterst mot veggene for å stoppe trekken.
Jeg tror likevel vi kommer til å smelle opp nye plater, men beholde de gamle. Det er sprekker og dritt som borehull og en billig maling de har malt med som forsvinner når man tørker med en klut.. (dvs når f.eks. barna har kletet snør eller banan på veggen) Så uansett blir det veldig mye arbeid med å lete etter sprekker og tette, spesielt når vi også må rive ned tapeten og male/tapetsere om. 
Klikk her for å svare