Hei,

Jeg har lest mange tråder om lignende emne, men synes likevel ikke at noen stemmer godt med mitt scenario, derfor oppretter jeg en ny tråd.

Jeg bygger en tilknyttet/tilbygget garasje til vårt nye hus i Stockholmsregionen. Platene sitter sammen og er støpt samtidig.
Se planskisse samt fasadetegning:

Planskisse av hus med tilknyttet garasje og oppbevaringsrom, viser layout av rom som kjøkken, stue, soverom, og garasjeplass med to porter.
Planskisse av hus med tilknyttet garasje, sett fra siden, med målestokk og dør.

Jeg har tatt av fasaden der garasjen møter huskroppen og har en oppbrett av takpapp langs vindsperren på huset. På den oppbretten sitter det stående beslag som får vannet til å renne ut på garasjetakets takpanner. Både papp og stående beslag er tapet. Over de stående beslagene har jeg lagt ny fasade, har ca 10 cm mellom nedre kant av panelet og det stående beslaget sitt "utskudd". Se bilder:
Oppvikte takpapp og ståndplåt langs et garasjetak med svarte takpanner og treverk på fasaden.
Stående blikk av takpapp tape mot vindsperre, skrudd i husregel, med verktøy og materialer på taket i solen.
Manglar bilde fra når panelet er tilbake, men dere forstår grunnarbeidet.

Huset har 220 mm isolasjon i veggene og har selvfølgelig aldringsbestandig plast inn mot huset, såkalt dampsperre.

Garageplaten har sløyfer som er koblet til husets avtrekksvarmepumpe, så mitt ønske er å ha ca 15-20 grader vinterstid slik at man kan ha biler eller innebandymål der. Hvis dette viser seg å være for tungt for vår Nibe F730 så holder det med å slippe minusgrader om vinteren.
Begge plan på huset har gulvvarme (2 x 90 kvm) og det er en separat fordeler i garasjen:
Planskisse over et tilknyttet hus og garasje med detaljerte gulvvarmesystemer og ulike sløyfer.

Garasjeveggene har 145+45 mm isolasjon (installasjonssjikt) og i taket kommer 400 mm løsull.
Jeg har satt aldringsbestandig plast i tak samt alle vegger unntatt den veggen som er ”husets yttervegg”.
Samtlige vegger får kryssfiner+gips bekledning. Taket får gipsbekledning.

Ventilasjon;

De to vinduene i bakkant av garasjen har luftespalte.
For øvrig har jeg tre hovedspor;

1) Anta at garasjeportene (Isomatic fra Hornbach (tror det er en billigere Hörmann variant)) lekker noe og dermed anse at ”tilluften” er løst ved dette lekkasjet samt vinduene i bakkant.
Montere en avtrekksventil i garasjeveggen og ved selvtrekk (konveksjon) få litt gang på luften.

2) Samme tenkning med tilluften som alternativ 1 men også montere en baderomsvifte i garasjen med fuktsensor- styring for å få ekstra fart på avtrekksluften og spesielt når det kommer en kald våt bil.

3) Baderomsvifte med fuktsensor for aktiv avtrekk som i alternativ 2 samt montere en åpen ventil lavt i forkant av garasje for ekstra tilluft.

Nå til mine spørsmål;

Spørsmål 1: Skal jeg sette plast også mot husveggen? Eller introduserer man risikoer når man plastet den veggen fra to sider? (innside fra husfabrikk, samt utside = i garasjen). Jeg ville skape to celler.. huset = en celle som er innplastet. Garasjen som en annen innplastet celle, og husveggens isolasjon imellom.

Mine egne tanker;

For:
  • Det blir mindre risiko for at fukt i garasjen vandrer inn i husveggen. Å forhindre varm fuktig luft fra å kondensere i isolasjonen har jeg forstått er den primære funksjonen til denne plasten.

Da kan man jo spørre seg om denne plasten fyller noen funksjon da luften på ”andre siden” er inneluften og er varm? Er risikoen for kondens i akkurat denne veggen kanskje fraværende?

Eller finnes det risiko for at det lekker inn luft utenfra gjennom husets isolasjon og inn i garasjen? Se to bilder:
    Planskisse av en bygning som viser potensiell lekkasje via husets isolasjon inn/ut av garasjen uten plast. Garasjeinteriør med hvite trevegger, takbjelker og et vindu. Tekst merker risiko for lekkasje fra garasjeloft gjennom husets isolasjon.

Mot:

• Hvis jeg plastrer veggen mot huset så blir den veggens isolasjon plastet fra to sider. Får jeg en lekkasje i takskarven mellom hus og garasje risikerer den å bli uoppdaget lengre enn om det ikke finnes noen plast i garasjen.

Å forsøke å gjøre hus + garasje til en celle ved å fjerne isolasjonen i husveggen og forsøke å få garasjens plast til å tapes sammen med husets plast føles urimelig komplisert.. hver veggstender i husets vegg ville blitt et problem å komme seg rundt for å komme frem mot husets plast.

Spørsmål 2:

Hva tror dere om ventilasjonen?

Et alternativ er jo å kjøre alternativ 1 ovenfor og forberede med strøm for senere eventuelt å koble på baderomsvifte og eventuelt tilluft.

Jeg kan også tenke meg et don og avtrekk i taket via en kanalvifte. Det finnes mye plass på loftet og jeg har ikke lagt inn løsullen enda. Utblåset ville jeg i så fall montere på husgavlen i loftsdelen.

Takk på forhånd

Man skal aldri ha to lag med plast.

H huggan skrev:
Man skal aldri ha to lag plast.
Takk for din tilbakemelding.
Hva mener du om risikoen for at luft/fuktighet kan bevege seg mellom garasjen og utemiljøet gjennom husets isolasjon? Og dermed bli værende i isolasjonen?
Eller er denne risikoen ubetydelig i denne sammenhengen? Luftes eventuell liten fuktighet som setter seg ettersom det er åpent?
Jeg har ingen erfaring med luft/fuktighetens mulighet til å bevege seg gjennom vindsperre/isolasjon.

TAKK

Du skriver at du skal ha 15-20 grader i garasjen, det må være større forskjeller for at du skal få problemer.

H huggan skrev:
Du skriver att du skal ha 15-20 grader i garasjen, det må være større forskjeller for at du skal få problemer.
Hvordan mener du at "forskjellen skal være større"?
Du mener at jeg kunne få problemer om jeg har +23 i garasjen når det er -10 ute?
Eller hvilken forskjell er det vi snakker om her?
Jeg har jo gjerne 23 grader om vår F730 orker det.

M mr/mrs smith skrev:
Hvordan mener du at "forskjellen skal være større"?
Du mener at jeg kunne få problemer om jeg har +23 i garasjen når det er -10 ute?
Eller hvilken forskjell er det vi snakker om her?
Jeg har jo gjerne 23 grader om vår F730 orker det.
Hvordan ble din løsning til slutt og har alt fungert bra?

Jeg står overfor et lignende problem nemlig 🙂

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.