Hei,

Holder på med å renovere taket på to soverom i huset mitt bygd 77. Det finnes ingen dampbarriere i dag. Trenger man dampbarriere?

Hvordan skal man sette dampbarriere mellom bjelkene og det nye gipstaket? Isolasjonen mellom taket og loftet er steinull.

Jeg skal også sette nye gipsplater på eksisterende vegg. Trenger jeg dampbarriere imellom?

Loftet er ikke isolert i dag.

Sist redigert:
O okaenrique skrev:
Hei,

Holder på med å renovere taket på to soverom i huset mitt bygget 77. Det finnes ingen dampsperre i dag. Trenger man dampsperre?

hvordan skal man sette dampsperre mellom bjelker og nye gipsplater? isoleringen mellom taket og loftet er steinull.

jeg skal også sette nye gipsplater på eksisterende vegg, trenger jeg dampsperre mellom?

loftet er ikke isolert i dag.
Unnskyld, men henger ikke helt med.
Du skriver at det sitter isolering, så skriver du at det ikke er isolert?
Har jeg forstått det rett at du skal renovere to soverom under denne isoleringen av steinull, men loftet er uinnredet?
Hvor tykt lag isolering ligger det i dag?

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Beklager, men henger ikke helt med.
Du skriver at det er isolasjon, så skriver du at det ikke er isolert?
Har jeg forstått det riktig at du skal renovere to soverom under denne isolasjonen av steinull, men loftet er uinnredet?
Hvor tykt lag med isolasjon er det i dag?
Helt riktig, loftet er uinnredet, (legger ved et bilde).

Hvor tykt lag med isolasjon er det i dag?
20 cm
Det finnes en slags plast i dag mellom isolasjonen og innertaket, jeg vet ikke om det er en slags dampsperre (legger ved et bilde).

• En finger peker på en type plast mellom isolasjon og innertak, muligvis en dampsperre, med skadet papp i bakgrunnen.
  • En finger peker på et svart lag av plast under isolasjon og papp i et tak, antatt å være en type dampsperre.
  • Loft med uinnredet plass, trekonstruksjon og takbjelker synlig.  Lysstriper fra taket indikerer muligheten for luftehull.
O okaenrique skrev:
Helt rett vinden er oinredda, (legger ved et bilde ).

20 cm
Det finnes en type plast i dag mellom isolasjon og innertak, jeg vet ikke om det er en type dampsperre (legger ved et bilde ).
Hvis det finnes en plast mellom innertak og isolasjon, så er det med stor sannsynlighet dampsperren. Men med 20 cm isolasjon spiller det ikke så veldig stor rolle, da duggpunktet oftest ligger utenfor denne.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om det finnes en plast mellom innertak og isoleringen så er det med stor sannsynlighet dampsperren. Men med 20cm isolering spiller det ikke så stor rolle, da duggpunktet oftest ligger utenfor denne.
Hvor mye tykk isolering skal være ?

Nissens
T Tompafix skrev:
Om det finnes en plast mellom innertak og isoleringen så er det med stor sannsynlighet dampsperren. Men med 20cm isolering spiller det ikke så veldig stor rolle, da duggpunktet oftest ligger utenfor denne.
Selvfølgelig spiller dampsperren en rolle. Den hindrer jo fuktig luft innenfra å komme ut i isoleringen.

Dobbelt dampsperre er unødvendig.

20cm var standard før i tiden. Nå isolerer man mye mer typ 40-60cm i nye hus.

• Liker
okaenrique
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Selvfølgelig spiller dampsperren en rolle. Den hindrer jo fuktig luft innenfra i å komme ut i isolasjonen.
Jo men dampen kondenserer utenfor isolasjonen ved ikke så tykke isolasjonslag.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dobbel dampsperre er unødvendig.
Er den på bildet en dampsperre?

Nissens
T Tompafix skrev:
Jo men dampen kondenserer utenfor isolasjonen ved ikke så tykke isolasjonslag.
Det kommer an på hvilken temperatur det er ute/inne.
Si at det er 15 grader ute og 20 inne. Da skiller det kun 5 grader og kondenseringen havner garantert inne i isolasjonen.

Uansett, dampsperren har en viktig rolle i å hindre fuktig luft fra innsiden av huset i å komme ut i isolasjonen.

• Liker
Pontus.F
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kommer an på hvilken temperatur det er ute/inne.
Si at det er 15 grader ute og 20 inne. Da skiller det kun 5 grader og kondensasjonen havner garantert inne i isolasjonen.

Uansett, dampsperren har en viktig rolle i å hindre fuktig luft innenfra huset å komme ut i isolasjonen.

Nissens
O okaenrique skrev:
Det kunne vært det, den ligger jo på rett sted. Det som taler imot det er at den ser litt for tynn ut, og jeg har aldri sett svart aldringsbestandig plast.

Nissens Nissens skrev:
Det kunne være det, den ligger jo på rett sted. Det som motstrider det er at den ser litt for tynn ut, og jeg har aldri sett svart aldringsbestandig plast.
Her er et til bilde

• En hånd trekker av et lag svart tape fra en isolasjonsvegg.
Nissens
O okaenrique skrev:
Her er et bilde til
Det ser ikke ut som en dampsperre synes jeg. På den andre siden kan jeg heller ikke si hva det faktisk er. Kanskje en slags dampbrems?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.