Hei,
Holder på med å renovere taket på to soverom i huset mitt bygd 77. Det finnes ingen dampbarriere i dag. Trenger man dampbarriere?
Hvordan skal man sette dampbarriere mellom bjelkene og det nye gipstaket? Isolasjonen mellom taket og loftet er steinull.
Jeg skal også sette nye gipsplater på eksisterende vegg. Trenger jeg dampbarriere imellom?
Loftet er ikke isolert i dag.
Holder på med å renovere taket på to soverom i huset mitt bygd 77. Det finnes ingen dampbarriere i dag. Trenger man dampbarriere?
Hvordan skal man sette dampbarriere mellom bjelkene og det nye gipstaket? Isolasjonen mellom taket og loftet er steinull.
Jeg skal også sette nye gipsplater på eksisterende vegg. Trenger jeg dampbarriere imellom?
Loftet er ikke isolert i dag.
Sist redigert:
Unnskyld, men henger ikke helt med.O okaenrique skrev:Hei,
Holder på med å renovere taket på to soverom i huset mitt bygget 77. Det finnes ingen dampsperre i dag. Trenger man dampsperre?
hvordan skal man sette dampsperre mellom bjelker og nye gipsplater? isoleringen mellom taket og loftet er steinull.
jeg skal også sette nye gipsplater på eksisterende vegg, trenger jeg dampsperre mellom?
loftet er ikke isolert i dag.
Du skriver at det sitter isolering, så skriver du at det ikke er isolert?
Har jeg forstått det rett at du skal renovere to soverom under denne isoleringen av steinull, men loftet er uinnredet?
Hvor tykt lag isolering ligger det i dag?
Helt riktig, loftet er uinnredet, (legger ved et bilde).T Tompafix skrev:
20 cm
Det finnes en slags plast i dag mellom isolasjonen og innertaket, jeg vet ikke om det er en slags dampsperre (legger ved et bilde).
Hvis det finnes en plast mellom innertak og isolasjon, så er det med stor sannsynlighet dampsperren. Men med 20 cm isolasjon spiller det ikke så veldig stor rolle, da duggpunktet oftest ligger utenfor denne.O okaenrique skrev:
Selvfølgelig spiller dampsperren en rolle. Den hindrer jo fuktig luft innenfra å komme ut i isoleringen.T Tompafix skrev:
Det kommer an på hvilken temperatur det er ute/inne.T Tompafix skrev:
Si at det er 15 grader ute og 20 inne. Da skiller det kun 5 grader og kondenseringen havner garantert inne i isolasjonen.
Uansett, dampsperren har en viktig rolle i å hindre fuktig luft fra innsiden av huset i å komme ut i isolasjonen.
Er den på bildet en dampsperre?Nissens skrev: