Bygger et Attefallshus, på pilar, som et komplementbolighus, som skal være oppvarmet og bebodd året rundt.

Har lest og forstått at plasten best plasseres over gulvspon, for at disse med fordel limes og skrues mot gulvbjelkene. Dette fungerer jo bra i husets tørre deler, men hvordan gjør jeg på badet der det skal flytesparkles og legges varmekabler? Og hvordan får jeg et tett klimaskall med tanke på dette?

Ingen plast i gulv trengs. Om du legger plast i bad med fuktsperre risikerer du å stenge inn fukt også. Les mer om diffusjonstett plast før dere fortsetter byggingen.

• Liker
Larsa
  • Laddar…
Når du skriver "ingen plast i gulv trengs", mener du da på bad eller generelt? Jeg antar at du mener på bad. Der kommer det til å være våtromsbelegg som overflatelag, og hva jeg har lest så skal/kan man også der ha plast i veggen.

Fortsatt litt uklart for meg hvordan man praktisk får sammen helheten når man vil ha et tett klimaskall med et (bad)rom ekskludert? Er det kanskje en "no brainer" å bare avslutte gulvets plast ved baderomsveggene og være fornøyd med det?

Ingen plast i noe gulv i det hele tatt! Og ikke i yttervegger baderom med tettesjikt.

• Liker
witten
  • Laddar…
OK, det du skriver går tvert imot hva jeg tidligere har notert. Så her står det f.eks. på Träguiden om åpen plintgrunn:

"Bunnbjelkelaget over en åpen plintgrunn inngår i bygningens klimaskall og skal derfor i likhet med øvrige klimaskillende deler oppfylle stilte krav med hensyn til varmeisolasjon og lufttetthet.

Et spesielt lufttett sjikt, som også kan være damptett, kreves på bunnbjelkelagets varme side (oversiden). Ytterveggers tilslutning mot bunnbjelkelaget er en følsom detalj, som må utformes slik at den kan utføres lufttett i praksis."

Og slik skriver GVK om dampsperre i yttervegg i våtrom:

"Dagens moderne tette sjikt av plastmatte eller tette sjiktfolie har som regel tilstrekkelig høy dampgjennomgangsmotstand slik at dampsperren, plastfolien som skal beskytte byggestamme og isolering, uten ulempe kan/skal være igjen."

Aha, kanskje er annerledes enn om man flislegger veggene, tenkte ikke på det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.