Hei!

Holder på med renovering av vårt 70-talls teglhus (vårt første) med alt hva det innebærer. Min bekymring er om jeg har gjort en feil da jeg ikke har satt opp dampsperre/plast i en av soverommene sine innervegger mot yttervegg? Har byttet syll/reglar og vinduer og deretter ny isolering og så bare gips på det som nå er sparklet og pusset...
På de gamle gipsplatene var det plast på baksiden, noe jeg la merke til litt for sent... Er det bare å rive ned og gjøre om?

Takk for svar
//Simon

Svar fra en lekmann her. Et alternativ er å sette dampsperre på gipsen og skru på et ytterligere lag gips på det. Uten dampsperre risikerer du at fuktinnholdet i isolasjonen blir høyt etter et par år med dårligere isoleringsevne og risiko for mugg på trestendere, verre jo lenger ut mot kalde siden du kommer.

Jeg ville ikke gjort det, mange hus liknende ditt har ingen plast i tak eller vegger og det fungerer bra. Vet du hvor tykk isolasjon det er?

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jeg ville ikke gjort det, mange hus liknende ditt har ingen plast i tak eller vegger, og det fungerer bra. Vet du hvor tykk isolasjonen er?
Årsaken til at jeg rev bort det gamle var først og fremst for å bytte syllene i forebyggende hensikt da de sto direkte mot platen. Men det var ingen direkte problemer med lukt eller at det var noe fuktskadet. Blir bare ekstremt bekymret da det satt plast før og ikke nå.
Ja isolasjonen som jeg har satt inn er isover 95mm glassull. Veggen som sådan er bygd opp som følgende: Tegl, deretter en luftspalte, så sitter det en veldig tynn isolasjon på vindtettesperren (mot teglsiden), så lekter/isolasjon og gips.

Ja det er mange overveielser her og ikke lett å gi noe 100% råd. Test uten plast i 2 år og åpne deretter og inspiser.
Man har alltid noe dårlig samvittighet med noe hjemmefiks man har gjort.

Har snakket med 3 forskjellige snekkere og de tror at det ikke skal være noen fare, men de sa at steinull isolering er vel å foretrekke om man kjører uten plast. Så sa den ene at sett plast om man gjør om, men han hadde også et lignende teglhus bygget i -73 og han har ingen plast. Så jeg lar det være så får man se hvordan det blir. Takk til dere som svarte!! Nå kan man gjenoppta fokus på å legge gulvplater på subfloor.

• Liker
Elvvsbygg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.