Renoverer innervegg i kjøkkenet, og måtte kvitte meg med eksisterende tjærepapp. Huset er tilleggsisolert, og jeg ser at det ikke er tegn på fuktskader eller fukt i det hele tatt i regelverket etter å ha tatt det ned. Pappen som jeg kvittet meg med kan ikke erstattes med ny papp, og lukten ble bedre etter at den forsvant. Derimot har jeg to spørsmål nå når jeg legger en ny innervegg:
- Skal jeg sette opp en. dampbrems for å erstatte tjærepappen jeg fjernet? Jeg kommer til å legge på OSB og gips som reduserer damppassasjen (det var spon før), og det finnes eksisterende dampsperre i form av tjærepapp mot innerveggen.
- Om jeg skal legge på en dampbrems på innerveggen, hvilken i så fall? Det er en jungel. Har en Mataki Halotex D20 (Halotex D50 Dampbrems - 25x2,7m - Mataki) som jeg har kjøpt inn, men D50 er den som er tettere. Og hvilken funksjon skulle dampbremsen fylle når det allerede finnes en dampsperre/brems i form av tjærepapp mot ytterveggen.
Legger ved bilde av gjennomskjæring av husvegg (før/etter)
- Skal jeg sette opp en. dampbrems for å erstatte tjærepappen jeg fjernet? Jeg kommer til å legge på OSB og gips som reduserer damppassasjen (det var spon før), og det finnes eksisterende dampsperre i form av tjærepapp mot innerveggen.
- Om jeg skal legge på en dampbrems på innerveggen, hvilken i så fall? Det er en jungel. Har en Mataki Halotex D20 (Halotex D50 Dampbrems - 25x2,7m - Mataki) som jeg har kjøpt inn, men D50 er den som er tettere. Og hvilken funksjon skulle dampbremsen fylle når det allerede finnes en dampsperre/brems i form av tjærepapp mot ytterveggen.
Legger ved bilde av gjennomskjæring av husvegg (før/etter)
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 607 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.607 innlegg
"Don't fix what ain't broken" !
Din nåværende løsning med tjærepapp har fungert i 50 år, fortsett med den
Så, da fungerer jo den løsningen utmerket, hvorfor risikere den med å blande inn en tettere dampsperre, som trolig ikke tilfører noe i ditt tilfelle. OSB-platen og gipsen er nok, plast er alltid en risikofaktor ved renoveringer av eldre hus.Lille farbrorn skrev:
Din nåværende løsning med tjærepapp har fungert i 50 år, fortsett med den
Helt enig. Vil ikke legge på dampbrems hvis det ikke trengs - spørsmålet er mest om den gamle tjærepappen jeg har tatt bort skal erstattes med en dampbrems, eller om jeg kan kjøre på med osb + gips mot innveggen, eller om dampbrems trengs... Har _ikke_ tenkt å legge dampbremsMats-S skrev:
"Don't fix what ain't broken" !
Så, da fungerer jo den løsningen utmerket, hvorfor risikere den med å blande inn en tettere dampsperre, som trolig ikke tilfører noe i ditt tilfelle. OSB-platen og gipsen er nok, plast er alltid en risikofaktor ved renoveringer av eldre hus.
Din nåværende løsning med tjærepapp har fungert i 50 år, fortsett med den![]()
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 607 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.607 innlegg
Jeg hadde gått for den løsningen, osb + gips fungerer helt perfekt for å erstatte tidligere tjærepappLille farbrorn skrev:
Klikk her for å svare