Jeg vet at dette har blitt diskutert før, men føler meg fortsatt litt rådvill, og det gjelder dampbarrierens funksjon i veggene. Så vidt jeg forstår, skal den hindre fukten i inneluften fra å presses ut i isolasjonen. Men jeg opplever et stort undertrykk i huset siden luft faktisk suges inn i huset, og dermed burde risikoen for at damp presses ut i isolasjonen være veldig liten. Eller er det noe jeg overser her?

Jeg kan tenke meg at dampbarrieren har en viktigere funksjon i taket, siden varm luft som inneholder mer fukt gjerne stiger opp og legger seg i taket. Stemmer dette?

mvh
David

Med risiko for å fare med usannhet så har jeg fått for meg at det ikke har med lufttrykket å gjøre, men med damptrykk.

Naturen vil gjerne utjevne ting, varm inneluft er fuktigere enn kald uteluft og da vil det høyere damptrykket inne gjerne ta seg ut gjennom veggen/taket. Hvis man ikke har dampsperre kondenserer fukten på vei ut gjennom isolasjonen og du kan få muggskader som følge.

Takk for svaret, Frasse. Av og til kan det være gøy å vite hvorfor man gjør noe også. :D

mvh
David

I min rare verden stemmer denne resonneringen...
Derfor skal man ikke ha dampsperre i hus der det er fare for at det er kaldere inne i huset enn utendørs, for da blir fuktigheten sittende på feil side av dampsperren.
Gjelder f.eks. sommerhus...

Men finnes det noe eksempel (bilder eller noen som selv har sett) på at det har blitt så fuktig i en yttervegg at det har begynt å mugne og råtne i en vanlig bolig, ingen baderomsvegg da........hmmmmm

Det kanskje er større fare om man har malt med noen tett maling utvendig, akrylat f.eks !
Hvordan er det med Demidekks maling, jeg har for meg at den heter "polyakrylat" er den også helt tett ?

Er det viktig å montere panel malt med akrylat/polyakrylat med luftspalte ?

Helst skal vel alle paneler ha luftespalte, men en "plast"farge som danner en i stort sett tett overflate må absolutt ha det.

Det finnes vel ingen husleverandør i dag som ikke har noen form for lufting av panelet, eller?

Det har jo med kondens å gjøre. Varm luft kan bære flere vannmolekyler per kubikkmeter enn kald luft. Derfor kondenseres vannet der den varme luften møter den kalde luften, i vegger og i tak. Dampbarrieren gjør at dette ikke skjer inne i veggen og dermed gjør stendere og isoleringen våte. Våte stendere fører til soppvekst. Om det mot all formodning skulle bli vått må dette luftes bort - derav luftspalte.

Det er nettopp derfor du ikke skal ha dampbarriere på hus som bare er oppvarmet deler av året - vannet kondenseres på feil side av dampbarrieren.

Dampbarrieren skal alltid sitte på den varme siden. Nå for tiden setter man 45 mm isolasjon og deretter dampbarriere - dette gjør man for å kunne legge el m.m. uten å perforere dampbarrieren.

Ifølge mine tegninger skal dampsperren legges med minst 600 mm overlapp...

Jeg har dampsperre i gulvet/taket mellom etasjene. Føles litt overkill hvis man leser argumentasjonen ovenfor da det jo ikke finnes noen varm henholdsvis kald side. Kanskje til og med litt skadelig?

Vi har en såkalt kombivev i bjelkelaget og i taket, den fungerer både som gjennomtrampingsbeskyttelse og dampsperre. I mellombjelkelaget med varme på begge sider skal man punktere denne veven slik at man ikke får et tett sjikt. Vi har samme vev i taket mot isolasjonen der, leverandøren syntes vel det var enklest å bruke den samme overalt.

Mot yttertak trengs det egentlig ikke gjennomtrampingsbeskyttelsen og innendørs trengs ikke dampsperren.

frasse skrev:
Mot yttertak trengs jo egentlig ikke gjennomtrampningsvernet og innendørs trengs ikke diffusjonssperren.
Hvordan mener du?

Det kan være berettiget med dampsperre i mellomgulv over varme fuktige rom, som bad. Ellers kan fukt trenge opp i det overliggende gulvet som sveller og lager trøbbel.

Ang fuktsperre i taket over vått rom: er ikke det nettopp det den innvendige fuktsperren er til? Å hindre fukt fra å vandre inne i veggene/taket/gulvet?
Et spørsmål til har jeg: vi skal isolere boden. Den blir ikke oppvarmet i det hele tatt, vi etterstreber bare noe mindre temperatursvingninger der inne. Skal det være noen fuktsperre da? I henhold til ovenstående resonnering (som jeg er enig i for så vidt) bør fuktsperren i så fall sitte på BEGGE sider av isoleringen. Eller blir temperaturforskjellen kanskje ikke så stor at det skal dannes kondens på veggene? Da er det kanskje ikke verdt med isolasjon i det hele tatt? Det vi skulle ønske er ca. 5 graders forskjell i forhold til utetemp.

OK, skal tydeliggjøre meg litt.

I bjelkelaget på loftet (eller hva det kan kalles) må man ha fuktbarriere for å hindre at fukt går ut i isolasjonen mellom den varme inneluften og den kalde uteluften på kaldloftet.
Vi har ikke noe rom å snakke om der oppe, kanskje 0,5 m mellom overkant isolasjon og yttertakets møne, så vi kommer aldri til å klatre rundt der oppe. Gjennomtrampingsbeskyttelsen er (tror jeg) en arbeidssikkerhetshistorie som innebærer at man skal spenne opp denne på et tidlig stadium i byggingen for å beskytte mot å falle gjennom bjelkelaget før gulvet kommer på. Det kan altså være bra å ha i bunn- og mellombjelkelag, men knapt mot et loftsrom der man aldri kommer til å klatre rundt.

På samme måte skal man såvidt jeg har forstått ikke ha fuktbarriere i mellombjelkelaget.

Med den typen av kombinert gjennomtrampingsbeskyttelse/fuktbarrierematte som vi har, får man altså gjennomtrampingsbeskyttelsen som bonus i bjelkelaget på loftet, men den bør/skal perforeres i mellombjelkelagene for å fjerne fuktbarrierefunksjonen.

Den ser ut som en gjennomsiktig armert presenning omtrent, veldig seig og sterk.

Jeg leste med interesse denne diskusjonen, og lurer på om resonnementet også kan anvendes en etasje ned, dvs på trebjelkelag mot krypkjeller?

Jeg lurer på om det er passende, eller direkte upassende, å legge dampsperre under sponplatene i gulvbjelkelaget (tre) for å stoppe fuktvandring fra grunnen? Vi har tenkt å legge lamellparkett på gulvet.

Med mine noe begrensede kunnskaper høres det ut som fukten kondenserer i bjelkelaget, noe som kan føre til mugg/råte.

/zeluf

Hovedsaken er vel at fuktigheten kondenserer der det finnes ventilasjon. Har du krypkjeller høres det jo ut som ventilert rom, men hva vet jeg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.