Hei, har nettopp byttet syll og veggstativer og skal nå begynne å bygge opp veggen igjen. Et kort spørsmål bare angående dampsperren. Dampsperren må jo være helt tett. Dampsperren skal jo sitte direkte innenfor gipsplatene som innerveggen skal bestå av. Når jeg skrur opp gipsplater i stenderne så vil jeg jo skru hull i dampsperren. Gjør dette noe? Eller skal man montere dampsperren på en annen måte så den bare sitter mellom stenderne og ikke over dem?

Ola78
En måte som er vanlig når man bygger nå til dags er at man flytter inn dampsperren inn i veggen ved å bygge en såkalt installasjonssone. Den kan bestå av for eksempel 45*45 stendere som man spikrer vinkelrett mot de andre stenderne og deretter isolerer også det rommet. På den måten kan man legge all el og annet i veggen og slipper risikoen for å punktere dampsperren. I tillegg, hvis man krysslekter som jeg beskrev, får man en mer energieffektiv vegg siden man bryter kuldebroene. Men man bør huske på at dampsperren aldri får ligge mer enn maks 1/3 av veggens totale tykkelse inn i veggen.

Det er så jeg har tenkt å gjøre, men vil jeg ikke spikre eller skru gjennom dampsperren da? For dampsperren vil jo ligge mot ytterveggstolpene og 45x45 vil jeg jo feste i dem.

Ola78
Du bør jo spikre dit 45:erne så det er jo uunngåelig at du da får hull i plasten, men plasten klemmes jo fast så det vil aldri bli noen problemer da det vil bli tilstrekkelig tett. Poenget er jo at du når du har gjort det aldri trenger å punktere plasten når du for eksempel setter opp noe på veggen. Hadde plasten ligget rett innenfor platene hadde du jo gjort det, og hullet hadde ikke blitt klemt mot noe.

Ok, kanon, takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.