En gammel falleferdig brygge ved en innsjø skal rives og en ny lignende bygges på samme sted og i samme høyde.

Vanndybden varierer, men er nå 0,5 - 1 meter lengst ut og når nesten opp til bryggen. Ved lavvann får man altså typisk en halv meter luft under bryggen, men ytre festepunkt vil alltid ligge under vann.

Jeg har ikke undersøkt bunnen ennå, kanskje det finnes berg under, men det som er synlig er en mengde stein i forskjellige størrelser.

Jeg har ikke jobbet så mye under vann før, så det jeg tenker på er innfestingen i ytterkant.
* Bore med langt bergbor (slik at maskinen er over vannoverflaten) nede i stor stein eller berg på bunnen. Balksko og så trykket stolpe eller metallbjelke?
* Støperør og støpe en støtte?
* Fylle med stein?

-Finnes det kjemisk masse som fungerer under vann?
-Hvordan gjør man for å støpe en liten støtte under vann?

Åpen for alle gode ideer 🙏

Flytebrygge er ikke aktuelt i dette tilfellet.

Gammel brygge ved innsjø omgitt av stein og en bjørk. Planker er slitte, og bryggen ser ustabil ut. Vannoverflaten nær bryggens kant. Under en gammel brygge ved innsjøen, med synlige steiner i vannet og rester av greiner. Det er lavvann, og bryggen er i dårlig tilstand. Gamle planker av en nedbrutt brygge ved en innsjø, omgitt av steiner og trær. Bryggen strekker seg ut over stille vann.

Her tipser de om plastpose, det er dog et vannfylt hull. :)

Sjekk ut bergkonsoll, utrolig smart løsning som man kan låne litt av ;-)
Bare sørg for at det er varmgalv på alt som brukes.

• Liker
HH4
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Sjekk ut bergkonsoll, utrolig smart løsning som man kan låne litt av ;-)
Bare sørg for at det er varmgalv på alt som brukes.
Dessverre fungerer ikke det i dette tilfellet.

Jeg lener mest mot å lage to små stenkister, en i hvert hjørne av bryggen (i ytterkanten). Kommer tilbake når jeg har gransket bunnen og hvor mye det heller og hva som ligger derunder 🤔

Stenkiste er sikkert et bra alternativ når det er så mye berg og stein i nærheten. Et annet alternativ kan jo være å ha stenkistene som støtte lenger inn og deretter feste den indre delen av brygga i bakken (og ha et lengre overheng utenfor opplaget/stenkisten. Kanskje går det an å unngå å ha støtte i vannet.

• Liker
tommib
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Steinkiste er sikkert et godt alternativ når det er så mye fjell og stein i nærheten. Et annet alternativ kan jo være å ha steinkistene som støtte lenger inn og deretter feste den indre delen av brygga i bakken (og ha et lengre overheng utenfor bærene/steinkisten. Kanskje går det an å unngå å ha støtte i vannet.
Smart tenkt. Det er i og for seg vann hele veien inn, brygga vil maks henge ut 2,6 meter. Trolig vil jeg måtte legge steinkistene der bunnen tillater det, og gjerne med et visst overheng etterpå. Å i land skal den jo forankres uansett, så det burde gå å få denne lille godbiten stabil tenker jeg uansett hva man gjør.

Jeg vurderer å støpe i steinkisten med slik vanntålig betong. Men da trenger man noe rundt kisten. Leste om noen som la hele steinkisten i en enkubikks vanntank med avsagd lokk. Men om man ikke skal støpe er det neppe noen poeng med det.

En annen tanke, hvis bunnen heller, er å bore litt hull der nede og stikke inn rustfrie jern av et slag. Men det er nok bare effektivt om man støper litt samtidig.

tommib
Hva er forutsetningene på stedet? Kommer man fram med bil? Finnes det strøm? Skal det koste mye eller lite penger?

Det beste er om man kan sørge for at alle festepunkter er over vannet, blir mer holdbart slik. Nest beste er steinkiste. Hvorfor ikke bare gjøre hele bryggen til en steinkiste og toppet med terrassebord?

tommib tommib skrev:
Hva er forutsetningene på stedet? Kan man komme fram med bil? Finnes det strøm? Skal det koste mye eller lite penger?

Det beste er om man kan sørge for at alle festepunkter er over vannet, blir mer holdbart slik. Nest best er steinkiste. Hvorfor ikke bare gjøre hele brygga til en steinkiste og toppe med terrassebord?
Strøm finnes, og man kommer ca. 10 meter unna med bil. Men litt bratt de siste meterne, så litt vanskelig med gravemaskin eller lignende.
Og tanken er å holde kostnadene på et rimelig nivå, hva nå det innebærer?

Stein er tungt og det hadde vært fint å slippe å frakte stein dit og også å slippe gravemaskin. Derfor vurderer jeg å ha to mindre steinkister i stedet. Men får se hva vi ender opp med til slutt. Brygga er 6,5 meter lang, så en steinkiste på 6,5 x 1 meter og la oss si 0,6 meter dyp ville innebære 4 kubikk med stein = 6 tonn. Ikke umulig, men kanskje litt unødvendig? 🤔

Det viktigste er nok at du ikke river uten å renovere da strandsonevernet neppe tillater deg å bygge en ny brygge.

• Liker
martinradbo
  • Laddar…
tommib
4 kbm stein? Ingen problem! :)

• Liker
  • Haha
  • Elsker
Mathias12 og 3 andre
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
4 kbm sten? Inga problem! :)
He he, kommer vel litt an på omstendighetene....

Hvordan løste du dette til slutt? Har en lignende situasjon der det ene ytterhjørnet av brygga frem til i vinter sto på en pilar som isen flyttet. Pilaren ser ikke ut til å ha vært festet i steinen den sto på.

Tenkte å erstatte med en lignende løsning, men da feste noen jern som anker i bunnen av pilaren. Akkurat nå er det lavt vann i innsjøen, og steinen jeg har tenkt å støpe på ligger 5-10 cm under vannoverflaten, men mer normalt er 30-40 cm.

M mhacker skrev:
Hvordan løste du dette til slutt? Har en lignende situasjon der det ene ytterhjørnet av brygga frem til i vinter stod på en søyle som isen presset bort. Søylene ser ikke ut til å ha vært festet i steinen den stod på.

Tenkte å erstatte med en lignende løsning, men da feste noen jern som ankere i bunnen på søylen. Akkurat nå er det lavt vann i sjøen og steinen jeg har tenkt å støpe på ligger 5-10 cm under vannoverflaten, men normalt er 30-40 cm.
For å støpe under vannoverflaten, skal du ha et 110 mm avløpsrør som tettes til i enden med en klut. Fyll litt betong i rørets nedre del. Så legges røret litt på skrå under overflaten og vendes raskt ned til bunnen/ankringen. Røret skal stå fast mot underlaget og fylles på med betong, det er lett å få ut betongen, men bare litt om gangen. Det sveller ut nederst og der blir det flytende av det. Bare fyll på mer og det holder med å riste litt på røret forsiktig.

Røret må være fylt med betong, ellers vil vann komme inn nedenfra og ødelegge betongen. Så vekten av betongen holder tilbake vannet, slik at vanntrykket ikke skyter opp. Har støpt på 3 meters dyp i betongring. Har man betongringer, tetter man sprekker mot bunnen/fjell med å presse kluter i sprekkene og deretter fylle en skvett betong på klutene, vente noen timer eller til neste dag så har betongen herdet. Bare at det trengs mange kluter. Minste sprekk så renner betongen lynraskt ut under en betongring, går ikke å stoppe, når det har begynt. Betongen skal komme ut under den betongen som finnes der og svelle ut, ellers blir betongen som vann og sementen lakkeres ut med en gang.

• Liker
mhacker
  • Laddar…
Jeg har ingen bilder her nå, men løsningen ble å bygge steinkister med trykkimpregnert treverk av høyeste kvalitet, som ble lagt et stykke ut i vannet. Typ 1 x 1 x 1 meter som vi fylte med MASSE sen.
I innerkant boret jeg med fjellbor og festet stolpesko med ankermasse under vannet.
Så bjelkelag mellom steinkistene i ytterkant, samt mellom stolpeskoene i innerkant.
Det ble litt justering av høydenivå da det er vanskelig å få steinkistenes trestag til å havne helt riktig i høyden.

Til slutt la vi bjelker mellom bjelkelagene og terrassebord oppå som vanlig. Har ikke hørt annet enn at bryggen fortsatt ligger der enda 😜

• Liker
mhacker
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.