Har pussede malte kjellervegger som må fikses til bl.a. i et kommende baderom, var innstilt på å pusse dem om men hørte om sementbasert sparkel, og siden det føles betydelig tryggere og enklere å begynne å bredsparkle enn å pusse lurer jeg på følgende.
1. Puster slik sparkel like godt som puss?
2. Kan man sette fliser på det?
3. Er det slipbart uten betongfres el lignende?
4. Fester silikatmaling på det?
5. Noe merke som noen kan anbefale?
1. Puster slik sparkel like godt som puss?
2. Kan man sette fliser på det?
3. Er det slipbart uten betongfres el lignende?
4. Fester silikatmaling på det?
5. Noe merke som noen kan anbefale?
Jeg ville nok si ja på alle spørsmålene, og Finja 360 på den siste.
Men spørsmålet er hvor lett det blir å jobbe, du må blande litt om gangen, det brenner i bøtta for deg ellers. Sparkelmassen har for så vidt en trivelig plastisk konsistens og klistrer seg godt fast. Du får dog ikke samme overflate som om du pusser. Det er lettest å slipe eller skrape bort overflødig materiale når det er halvhardt, deretter kan det nok kreve litt mer arbeid.
Hva har du for underlag under dette?
Men spørsmålet er hvor lett det blir å jobbe, du må blande litt om gangen, det brenner i bøtta for deg ellers. Sparkelmassen har for så vidt en trivelig plastisk konsistens og klistrer seg godt fast. Du får dog ikke samme overflate som om du pusser. Det er lettest å slipe eller skrape bort overflødig materiale når det er halvhardt, deretter kan det nok kreve litt mer arbeid.
Hva har du for underlag under dette?
Jeg pusset nettopp opp en vegg på 9m med puss og murbruk b. Den veggen hadde en helning på 6cm, fornøyd med resultatet av det. Bilder kommer i min prosjekttråd senere under bad.
Underlaget er hardt det er noen form for sementmørtel, ikke kalkmørtel eller lignende, på dette sitter en maling fra 1958, som jeg tenkte å åpne opp så godt det går, nå gjør det ikke spesielt mye om det er åpent da ytterveggene er isolert med isodrän, men vil helst ha det så gjennomtrengelig som mulig likevel, så må selvfølgelig det jeg setter på feste. Dessuten sitter det saltlignende avleiringer på enkelte steder, da veggene tidligere var kledd.
Synes det virker ekstremt vanskelig å pusse en vegg når man aldri har gjort det før, ikke for at det er lett å helsparkle engang med sandsparkel men likevel.
Hvis man sparkler med for eksempel Finja-sparkel og får det jevnt, etterlater det en glatt overflate eller vil det bli små porer i det som synes når man legger på maling?
Synes det virker ekstremt vanskelig å pusse en vegg når man aldri har gjort det før, ikke for at det er lett å helsparkle engang med sandsparkel men likevel.
Hvis man sparkler med for eksempel Finja-sparkel og får det jevnt, etterlater det en glatt overflate eller vil det bli små porer i det som synes når man legger på maling?
Jeg har nylig sparklet vegger med Finja 360 og kan virkelig anbefale det! Som sagt bland litt om gangen, for det tørker ganske fort. Når du har sparklet og latt det tørke, sliper du det med et grovt papir, så blir overflaten veldig fin! Vi er selv meget fornøyde med resultatet!
Jopp!
Jeg har kjøpt Fluggers Silicone Farge som er diffusjonsåpen. Den skal brukes på umalte overflater.
Og før jeg maler skal det primes først ....
Dessverre har jeg ikke malt ennå, for jeg holder på å rive ut badstuen, og skal dermed rive en vegg i det rommet.
Alltid kommer man på noe mer under pågående prosjekt. :/
Det føles litt dumt å male når jeg skal rive ned en innervegg og fikse og ordne med sånt.....
Underlaget er Puss&Mørtel B/C (husker ikke hvilket), som jeg pusset opp med, resultatet ble ikke bra, så jeg sparklet opp veggene etterpå.
Jeg har kjøpt Fluggers Silicone Farge som er diffusjonsåpen. Den skal brukes på umalte overflater.
Og før jeg maler skal det primes først ....
Dessverre har jeg ikke malt ennå, for jeg holder på å rive ut badstuen, og skal dermed rive en vegg i det rommet.
Alltid kommer man på noe mer under pågående prosjekt. :/
Det føles litt dumt å male når jeg skal rive ned en innervegg og fikse og ordne med sånt.....
Underlaget er Puss&Mørtel B/C (husker ikke hvilket), som jeg pusset opp med, resultatet ble ikke bra, så jeg sparklet opp veggene etterpå.
Beklager om jeg kaprer litt her; om man har dårlig kalkpuss i kjelleren (huset fra 29, kalkpusset tegl, men litt usikker på kjelleren, om det virkelig er kalkpuss der). Tenkt å slå ned og kalkpusse igjen. Men kan dette være et alternativ selv om underlaget noen steder skulle være kalkpuss?
/A
/A
Klikk her for å svare