Hei

Skal tilleggsisolere et hus fra 1918.. huset har i dag eternittplater, og spørsmålet mitt er hvilken tykkelse jeg skal ha på cellplasten. Vet jo ikke helt hvordan veggene er isolert fra før, men tidlig på 1900-tallet var det vel sagflis som gjaldt? Eventuelt kan de ha isolert da de satte eternittplater på begynnelsen av 60-tallet, men jeg tror ikke det. Vi skal ha liggende trepanel, så jeg antar at lektene skal være stående etter at vi har satt dit cellplasten. Skal c/c målet være 600 mm, også for stående lekter?
 
Er du sikker på at cellplast er melodien? Den har jo en tendens til å tette igjen huset. Mineralull er jo mer åpen for fukttransport.

Nåja. Jeg kan meddele at størst effekt på tilleggsisolering får du ved å isolere loftet, så du trenger ikke å legge på med noen uendelige tykkelser på veggen - 5-10 cm bør være nok for å få en betydelig forbedret isolering. Ved tykkere isolering får du jo dessuten vindusåpninger som mer ligner et fengsel enn en koselig villa.

Personlig ville jeg stoppet ved 5 cm.

Energirådgiveren i din by kan hjelpe deg med fornuftige resonnementer.
 
Jeg tror ikke at du har sagflis som isolasjon. Vi har et hus fra samme tidsepoke, og våre vegger er liggende planker 70 mm tykke. Sjekk gjerne vår hjemmeside.

Enig med Fasting65 ang. celleplasten. Vi isolerer selv med Isover 70 mm på utsiden, senere blir det 45 mm på innsiden. Vinduene flytter vi ut for å slippe gluggene, som bonus får vi solide vinduskarmer. ;)
 
Et annet utmerket alternativ er å ha ekofiber i veggen.

Da trenger man nemlig ikke plast.

Men gå som sagt i første hånd på vindtipsene fra fasting.
 
legg pengene på isolasjon på loftet og tetningslister.

tilleggsisolering bygger minst 10-15 cm på fasaden
hele fasaden blir for stor mot grunnen og vinduer og dører. vent med fasadebytte til du skal bytte vinduene.
 
harrys skrev:
Cellulosafiber (Ekofiber) verkar ju inte finnas i skivform ännu. Tidigare fanns ett fabrikat - Zapp, som verkar ha kursat. Linullsmatta finns, på rulle i alla tjocklekar. Har alla bra egenskaper (bättre än mineralull) eftersom väggarna troligen inte har diffusionsspärr. Men det är avsevärt dyrare än mineralull, tyvärr. Så jag själv skulle nog av ekonomiska skäl valt en tunn matta av mineralull.
//Tomas.
Nej den gör ju inte det...

Men lägg pengarna på vinden som sagt.
Och där kan man gärna spruta lösull...

Sedan "fixar" man fönster och dörrar med tätningslister, precis som norrlandshus tipsar om.


 
Om man uansett skal bytte fasaden, hvilket det opprinnelige innlegget ser ut til å peke på, så skader ikke en 5-centimetersskive om man river bort eterniten.
 
Vi skal samtidig som vi bytter til liggende trepanel og tilleggsisolerer, bytte ut vinduene. Tanken med celleplast var jo å slippe å få en så tykk vegg siden det hva jeg har hørt ikke trengs mer enn en tykkelse på ca 5 cm. Er det ikke meningen å "tette" huset? man vil jo ha det tett og varmt. En luftspalte mellom celleplasten og fasaden blir det jo som transporterer bort eventuell fukt... og puster ikke celleplasten? Noen som vet hvor man kan kjøpe det til en fornuftig pris? Isolere på loftet er også planen til neste år, vi rekker nok ikke det før vinteren...
 
IoM skrev:
Vi skal samtidig som vi bytter til liggende trepanel og etterisolerer, bytte ut vinduene. Tanken med cellplast var jo å slippe å få en så tykk vegg siden det, hva jeg har hørt, ikke trengs mer enn en tykkelse på ca 5 cm. Er det ikke meningen å "tette" huset? man vil jo ha det tett og varmt. En luftspalte mellom cellplasten og fasaden blir det jo som transporterer bort ev. fukt.. og pustes ikke cellplasten? Noen som vet hvor man kan kjøpe den til en vettug pris? Isolere på loftet er også tanken til neste år, vi rekker nok ikke det før vinteren...
Cellplast puster.
Men den har samme lambdaverdier som annen isolasjon, så samme tykkelse gir samme resultat isolasjonsmessig.

Jeg er kanskje litt tradisjonell, men jeg vil jo gjerne ha tradisjonelle materialer i gamle hus.
Derimot liker jeg cellplast. Har gubevars en hel påbygging i det...
Men i det gamle torpet er det ekofiber, steinull og lecakuler som gjelder. Mer en magfølelse enn noe annet...
 
Det er ikke noe problem med å tilleggsisolere ytterveggen med celleplast - så lenge du ikke har plastfolie på innsiden. Da vil du definitivt få problemer. Veggen må kunne puste.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.