Hvordan har du tenkt å bygge opp taket over takstolene?
Råspont, eventuelt papp, deretter duk tilpasset sedumtak, noe beskyttende som markduk, så jord og tørketålende gress. Langs kantene setter jeg en planke på høykant som holder jorden på plass om det regner hardt.D Daniel 109 skrev:
Buford skrev:
Tenker du på løs jord under markduken eller en armert substratmatte med ferdig sedum? Jeg kan tenke meg at en leverandør av sedumtak har noen tips å komme med angående underliggende konstruksjon. Jeg har en viss erindring om at det lå en slags platonmatte under gressetaket på museet jeg hjalp til med å anlegge rundt da jeg var rundt 15 for 25 år siden, men jeg kan jo ta feil. 
Vi har gjort et lignende grasstak på en bod for flere år siden, så det tror jeg at jeg har kontroll påVidarH skrev:
Tenker du deg løs jord under markduk eller en armert substratmatte med ferdig sedum? Jeg kan tenke meg at en leverandør av sedumtak har noen tips å komme med når det gjelder underliggende konstruksjon. Jeg har noe minne om at det lå en slags platonmatte under grasstaket på museet jeg hjalp til med å anlegge marken rundt da jeg var typ 15 for 25 år siden, men jeg kan jo ta feil.![]()
Jeg er mer i behov av diskusjon når det gjelder konstruksjonen som holder oppe taket. Jeg vurderer å bestille takstoler om usikkerhetsfaktoren blir for stor.
Normalt legger man vel to lag gressmatter skåret ut fra en gressvoll. Første laget med gresset nedover og andre laget med gresset oppover. Deretter vokser det riktigvendte gresset videre og dets røtter binder jorden sammen.
Jeg synes at konstruksjonen ser en anelse for spinkel ut for å bære et torvtak, men for å vite sikkert må man utføre en styrkeberegning.
Jeg synes at konstruksjonen ser en anelse for spinkel ut for å bære et torvtak, men for å vite sikkert må man utføre en styrkeberegning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med tanke på at det er utendørs (= klimaklasse 3) synes jeg du skal gå opp til 45x220 i takstolene. 45x145 er for svakt som stolper i midtposisjonen om det skal være noen høyde på taket. Skru sammen doble, gå opp i dimensjon eller aller helst velg 95x95 virke.
Jeg hadde tenkt å skru sammen doble 45x145 som stolper. Men en 95x95 kanskje blir mer stabilt likevel?J justusandersson skrev:
Har sett på takstoler som virker beregnet til klimaområde 2, som har en lignende konstruksjon som jeg har tenkt, men med spinklere trevirke og 1200 imellom. For vanlige tak da. Og da skulle de klare en spennvidde på 4300 (jeg har 3500). Derfor tenkte jeg at det burde holde med 195x45 og 600 imellom. Men innser samtidig at jeg mangler kunnskapen til å kunne beregne på riktig måte. Trodde jeg hadde tatt i og overdrevet det hele, men dere er noen som tviler. Takk for input, får se hvordan jeg går videre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Virke med kvadratisk tverrsnitt er alltid best som frittstående stolper fordi knekkbelastningen er lik i begge retninger. Jeg er overbevist om at takkonstruksjonen din ville holdt, men siden det er utendørs bør man ha litt større marginer.
Er det virkelig sånn? Jeg har for meg at 2*45*90 er bedre enn 90*90. Men jeg er definitivt ikke sikker. Jeg får prøve å lete etter informasjon.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
To skrusammenlimte 45x90 er noe bedre enn 90x90 i én retning og lik i en annen. To skrusammenlimte 45x145 er også bedre enn 90x90 i én retning og lik i en annen. Nå var det ikke helt slik jeg uttrykte meg. Jeg påpekte fordelene generelt med kvadratisk tverrsnitt på frittstående stolper. Dessuten snakket jeg om to sammenlimte 45x145.
Hammarbandet klarer seg godt med en 45x220 siden spennvidden kun er 2 meter. Hvis til sammen tre 45 mm brede lekter i takstolen samvirker ved opplegget (på hammarbandet) blir oppleggstrykket begrenset.
Hammarbandet klarer seg godt med en 45x220 siden spennvidden kun er 2 meter. Hvis til sammen tre 45 mm brede lekter i takstolen samvirker ved opplegget (på hammarbandet) blir oppleggstrykket begrenset.
Klikk her for å svare