Jeg skal snart begynne å sette opp osb-platene som skal sitte bak gipsen i vårt kjøkken. Jeg ble usikker på hvor tett platen skal skrues, søkte litt rundt på nettet men fant ingen info.
Antar at noen her har oversikt over situasjonen
Takk på forhånd!
/Kalle
Antar at noen her har oversikt over situasjonen
Takk på forhånd!
/Kalle
Langs kantene 10-15cm, i midten (om 120 plate) 20-25cm.
Jeg pleier å legge lim mellom plate og regel også. Hvorfor? Før osb kom så brukte man spon og dette ble limt, så det henger vel i.
Jeg pleier å legge lim mellom plate og regel også. Hvorfor? Før osb kom så brukte man spon og dette ble limt, så det henger vel i.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 innlegg
Spon limes fortsatt. OSB beveger seg så det er spørsmålet om det virkelig skal limes. Dessuten er de vokset og derfor fungerer ikke vanlig trelim.pbengtsson skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 innlegg
Jeg setter en 3" spiker som mellomrom mellom alle osb platene, trenger bare spikre så den sitter fast så man lett kan dra den ut med håndkraft senere. Da får man passende avstand og i tillegg er det enkelt å ha noe å trykke platen mot så det blir rett.
Det vår Kvalitetsansvarlige sa, er at når man monterer osb uten mellomrom, og den beveger seg så blir det sprekker fordi gipsen da også flytter seg. Har ingen førstehåndserfaring av det selv dog.
Det vår Kvalitetsansvarlige sa, er at når man monterer osb uten mellomrom, og den beveger seg så blir det sprekker fordi gipsen da også flytter seg. Har ingen førstehåndserfaring av det selv dog.
Jeg har veldig lite erfaring med osb, men jeg har limt med Sika bond 500. Dette fordi platene ikke er ment for å henge ting på, men for å stive opp konstruksjonen (renovasjonsobjekt), min osb er skrudd/limt direkte på de stående stenderne i ytterveggene, deretter har jeg fortsatt også på innerveggene.
Jeg har ikke hørt at det er feil å lime, men det er heller slik at i dag bygger man med liggende 45x45 og osb er mer for å kunne henge ting i enn del av stenderverket, derfor tilfører ikke lim noe.
Deretter har jeg også på grunn av uvitenhet montert osb uten sprang
, dette gir direkte problemer da man etter 4-5 plater begynner å havne utenfor stenderen, men noen sprekker i gipsen blir det ikke. Jeg har også synet veggen under forskjellige årstider for å se om det buer seg når platene ekspanderer, men har ikke sett noen tendens til dette.
Men veggene beveger seg, og om vinteren har jeg tre skjøter der det buler seg, disse er sparklet med glassfibernett og ikke papirvarianten (som alle andre gipsskjøter i huset har). Tror det skyldes skjærkrefter i gipsplateskjøten (osb utvider seg også vertikalt).
Litt OT, beklager.
Jeg har ikke hørt at det er feil å lime, men det er heller slik at i dag bygger man med liggende 45x45 og osb er mer for å kunne henge ting i enn del av stenderverket, derfor tilfører ikke lim noe.
Deretter har jeg også på grunn av uvitenhet montert osb uten sprang
Men veggene beveger seg, og om vinteren har jeg tre skjøter der det buler seg, disse er sparklet med glassfibernett og ikke papirvarianten (som alle andre gipsskjøter i huset har). Tror det skyldes skjærkrefter i gipsplateskjøten (osb utvider seg også vertikalt).
Litt OT, beklager.
Klikk her for å svare