Hei.
Holder på med renovering av huset mitt bygd i 1954. Holder på med å rive opp gulvet på kjøkkenet for å få det jevnt. Det heller 2cm fra høyeste punkt. Deretter skal jeg legge inn gulvvarme rør for fremtidig utbygging.

Skal man fjerne all sagflis og isolere med noe annet, i så fall hva?

Tenkte først å legge spalter for gulvvarme og parkett over, men ser at det blir feil med tanken på hvordan jeg skal legge parkettgulvet. Så kanskje smartest å bruke spor gulvplater. Kan man legge dem rett på bjelkene? Eller må man forsterke mer enn det?

• Gulvet i et kökken er delvis revet opp, med synlige bjelker og sagflis. En plate ligger delvis over åpningen. Veggene har blomstretapet.
Hygroskopisk isolasjon er å foretrekke, for eksempel ecofiber, slik at du beholder egenskapen med at isolasjonen kan ta opp fuktoverskudd.

Aldri hørt om. Får søke på det. Men bør man bytte isolasjonen eller kan man ha kvar sagflis under gulvvarmen?

Man må ikke bytte den ut, men den har dårligere isolasjonsverdi enn dagens isolasjon. Hvor dyp er isolasjonen?

Er det oppvarmet kjeller under? Jeg ville uansett ha byttet isolasjonen nærmest ytterveggene for der pleier det å trekke i gamle hus. På bildene har sponen dessuten sunket sammen ordentlig så det trekker kaldt i gulvene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.