Om betonggulvet er et mellomdekke (dvs. ikke ligger direkte på bakken) trengs ingenting, ellers litt syllpapp.

• Liker
nino
  • Laddar…
Det er plate på bakken uten isolasjon så da blir det litt papp.

Kan nok få med en 220x165x3000 fra jobben, problemet er at det er massivtre og rått, går det an å ordne tørk på en fornuftig måte og få den tørr på rimelig tid?
Ellers er det like bra med limtre eller tørket massivtre.

Vil du ha den tør på rimelig tid må du finne noen med damptørker, sagbruk eller snekkerifabrikk. Men det må det vel finnes godt om i Dalarna?
Ved samme tverrsnittsflate har limtre ca. 20 % bedre bøyestivhet enn vanlig massivt tre av rimelig klasse.

Jo da, sagbruk finnes det noen her...
Føles som om det er for mye jobb for å spare noen 100 lapper

nino nino skrev:
Føles som om det er for mye arbeid for å spare noen hundrelapper
Det kan bare du bedømme selv!

Ja så klart :)

Du skal ha 1000 takk for all hjelp håper jeg kan gjengjelde det en gang

Fikk hjem bjelken i går
Vurderte litt på hvordan jeg skal gjøre det, skal jeg legge en rett skjøt mellom gamle og nye eller skal jeg gjøre den nye limtrebjelken L-formet, så den stikker inn under den gamle.
Limtreet er jo ca 10cm høyere. Begge bakkene vil hvile på hver sin søyle som eventuelt er skrudd sammen.

Lag en rett skjøt.

• Liker
nino
  • Laddar…
Flere spørsmål...
Begynte med stempling her om dagen og innså, som jeg tror du skrev tidligere, at takbjelkene går i samme retning som bjelken jeg skal bytte.

Gjør stemplingen noen nytte når den går samme vei?
Vet ikke hvilken retning taket til utbyggingen går i.

Over de 2 sammenspikrede bjelkene som skal byttes, ligger det en eldre tømmerstokk.

Mellom stokken og bjelkene ligger det bordbiter, vel i stedet for kiler.

Tenker at jeg støtter på begge sider og kjenner om jeg kan bevege bordbitene, kan jeg det så prøver jeg å sage av søylen som også består av to bjelker.

Går det an å sage av søylen uten at det kiler nevneverdig, så bør det være greit å rive resten?

Begynner da med å sette på plass den nye søylen som skal være mot den eksisterende bjelken, så opp med limtrebjelken som vateres inn, deretter må jeg kile opp mot tømmerstokken etter at søylen til venstre er på plass, til høyre blir det jo opplegg på muren.

Jeg synes det virker som om du løser de fleste problemene selv...

nino nino skrev:
Går det å sage av søylen uten at den klemmer nevneverdig så bør det være ok å rive resten?
Det er nok en pålitelig indikasjon. Det trengs jo veldig lite for at et sagblad skal klemme.

Om ingenting annet hjelper kan du alltid bore hull i den gamle stokken og trekke gjennom en stålstang som kan fungere som løftefeste.

• Liker
nino
  • Laddar…
Takk det var litt så jeg tenkte også, prøve å få noen jern som holder kubben

Må gjøre en test, har dog glemt å bestille en søyle men snekkeriet skulle sjekke om det fantes en limtre i passende dimensjon

Hmm det var ikke så enkelt på siden innover så går som sagt takbjelkene langs med stokken og mot den andre siden som er yttertak virker det også som det ligger en stokk langs med som inneraket er spikret i så jeg har egentlig ikke noe å løfte i...
Bombarderer med litt bilder...

Innvendig bilde av tak hvor takbjelker og en stokk er synlige, omgitt av sagflis og treverk. Notater skrevet på overflaten.
Fra innsiden, takreglene går i samme retning

Bild av en delvis exponerad takbjelke med en rekke ved siden av, viser slitt treverk og muligens utsatt for fukt eller skade.
Andre siden, gamle røde ytterpanelet

Rød yttervegg med trepanel og bjelker under taket i et gammelt bygg, sett fra innsiden.
Lille skrånende yttertakets innfesting i yttervegg

Takbjælker og loftskonstruktion med eksponeret tømmer og ledninger. Ujævn overflade, gamle materialer og skrift på en bjælke.
Litt bedre bilde av stokken og bjelker

Vet ikke 17 hvordan jeg skal gjøre nå...

Vurderer om jeg kan få tak i plåt i dimensjon 20x120x500 som jeg kan stikke mellom bjelker og stokk og løfte i.

Blir vanskelig å bore og få gjennom rør

Spontant misunner jeg deg ikke. Man lurer på hvordan i all verden de bar seg åt når de bygde om huset ditt. Kan du få inn en så kraftig stålplate kanskje det kan fungere. Det trenger ikke være pent bare det fungerer.

• Liker
nino
  • Laddar…
Det er jo kanskje ikke så store lass akkurat her, men det vet man jo ikke...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.