Det er plate på bakken uten isolasjon så da blir det litt papp.
Kan nok få med en 220x165x3000 fra jobben, problemet er at det er massivtre og rått, går det an å ordne tørk på en fornuftig måte og få den tørr på rimelig tid?
Ellers er det like bra med limtre eller tørket massivtre.
Vil du ha den tør på rimelig tid må du finne noen med damptørker, sagbruk eller snekkerifabrikk. Men det må det vel finnes godt om i Dalarna?
Ved samme tverrsnittsflate har limtre ca. 20 % bedre bøyestivhet enn vanlig massivt tre av rimelig klasse.
Fikk hjem bjelken i går
Vurderte litt på hvordan jeg skal gjøre det, skal jeg legge en rett skjøt mellom gamle og nye eller skal jeg gjøre den nye limtrebjelken L-formet, så den stikker inn under den gamle.
Limtreet er jo ca 10cm høyere. Begge bakkene vil hvile på hver sin søyle som eventuelt er skrudd sammen.
Flere spørsmål...
Begynte med stempling her om dagen og innså, som jeg tror du skrev tidligere, at takbjelkene går i samme retning som bjelken jeg skal bytte.
Gjør stemplingen noen nytte når den går samme vei?
Vet ikke hvilken retning taket til utbyggingen går i.
Over de 2 sammenspikrede bjelkene som skal byttes, ligger det en eldre tømmerstokk.
Mellom stokken og bjelkene ligger det bordbiter, vel i stedet for kiler.
Tenker at jeg støtter på begge sider og kjenner om jeg kan bevege bordbitene, kan jeg det så prøver jeg å sage av søylen som også består av to bjelker.
Går det an å sage av søylen uten at det kiler nevneverdig, så bør det være greit å rive resten?
Begynner da med å sette på plass den nye søylen som skal være mot den eksisterende bjelken, så opp med limtrebjelken som vateres inn, deretter må jeg kile opp mot tømmerstokken etter at søylen til venstre er på plass, til høyre blir det jo opplegg på muren.
Hmm det var ikke så enkelt på siden innover så går som sagt takbjelkene langs med stokken og mot den andre siden som er yttertak virker det også som det ligger en stokk langs med som inneraket er spikret i så jeg har egentlig ikke noe å løfte i...
Bombarderer med litt bilder...
Fra innsiden, takreglene går i samme retning
Andre siden, gamle røde ytterpanelet
Lille skrånende yttertakets innfesting i yttervegg
Litt bedre bilde av stokken og bjelker
Vet ikke 17 hvordan jeg skal gjøre nå...
Vurderer om jeg kan få tak i plåt i dimensjon 20x120x500 som jeg kan stikke mellom bjelker og stokk og løfte i.
Spontant misunner jeg deg ikke. Man lurer på hvordan i all verden de bar seg åt når de bygde om huset ditt. Kan du få inn en så kraftig stålplate kanskje det kan fungere. Det trenger ikke være pent bare det fungerer.