Ok tenkte mest på at 2 var mer håndterbare enn 1, tenkte å lime og skru sammen dem men visst en funker sikkert å få opp.

Tenkte litt feil med høyden, eksisterende er jo 180 høy så maks 225 ville jo være bra.
165x225 ville det funke?

nino nino skrev:
Ok tenkte mest på at 2 var mer håndterbare enn 1, tenkte lime og skru sammen dem
Det fungerer absolutt.

Når jeg regner nå så tar jeg utgangspunkt i en last på 12 kN/m. Den er forhåpentligvis tatt i overkant, men sikker er jeg ikke. Jeg synes det er viktig at du skaper sikkerhet i den saken. Krymper du høyden til 225 bør du nok gå opp til 215x225. Jeg synes dog at det ville være bedre å ligge igjen på 270 høyden.

Da skal jeg måle og sjekke takhøyden men kjør absolutt 270 bare man ikke slår hodet når man går under

Sendt avgårde en prisforespørsel på en 165x270 limtre

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
140x270 ser ut til å være std dimensjon den landet på ca 1400 og en 165x270 på 3500 så det var jo litt forskjell....

Tror du det holder med 140x270 @justusandersson ?

Jeg ville føle meg mer komfortabel om vi hadde klargjort taklastene først, men med mitt antagelse om 12 kN/m gir en 140x270 en nedbøyning på 1/500 av spennvidden, noe som må anses som akseptabelt med tanke på omstendighetene.

Ok
En 165x270 koster 450/m så da kjører jeg på det, blir 260:- mer
Eneste ulempen er at det var 4-5 ukers leveringstid i stedet for 1 uke men det tror jeg ikke betyr noe i dette tilfellet

En siste? spørsmål @justusandersson
Kommer jo til å kappe bef balk ved 45x70-regelen, og da må jo den gjenværende balk støttes opp. Til det har jeg kjøpt en 70x165 massivtre.
Er det best å fjerne regelene og sette den direkte på betongen og mot balken?
Jeg kommer til å sette den på plass før taket støttes opp og søylen kappes.
Den nye limtredrageren kommer også selvsagt til å få en søyle, men den har jeg tenkt å få målt slik at den stemmer med den nye innerveggen som skal bygges utenfor bef vegg (osb & regler på bildet) siden det er en lgh avskillende vegg. Begge søylene tenkte jeg å skru sammen for ekstra støtte.

Høres det ut som en fornuftig plan, eller går jeg glipp av noe?

Jeg er ikke helt sikker på at jeg er med i geografien... Men en 70x165 tåler veldig store laster, spesielt om den er avstivet i den svake retningen. Hvor vil du plassere støtten i forhold til den gamle bjelken?

Veggramme i tre med OSB-plate og rød tapet på en søyle, under byggearbeid. Bakgrunn med isolasjon og materialrester på gulvet.
Glemte jo bildet

Beklager for sent svar. Jeg har vært litt opptatt med andre ting. Det beste er at du kan feste stolpen i regelkonstruksjonen på en eller annen måte. Det er jo først og fremst den svake retningen som har nytte av avstiving.

Tenker at jeg sørger for å få den mot osb-platen og stående på betongen og mot bjelken, dette gjør jeg før jeg stempler og bytter resten av bjelken mot limtre.

Så får det bli en til lik eller kanskje litt tykkere som støtter opp limtrebjelken.
De 2 stående søylene limer/skruer jeg sammen til en 140×165 ev blir den 165x165
Det burde holde, ikke sant?

Tusen takk for hjelpen!

Kan man stille pelene direkte på betonggulvet eller bør man ha plast / papp eller lignende imellom? Tenker at det man legger mot gulvet trolig går i stykker når man strammer inn bjelken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.