Hvordan bytter jeg ut bjelken da? Må jo sitte ordentlig spikret ovenfra?

Omtrent slik i gjennomskjæring pluss en haug med skruer
Tegning viser en gjennomskåret konstruksjon med lag, inkludert et "Betong" lag, på et krøllete papir.

Det er mulig å skjøte sammen bjelkene med hjelp av bolter og flattjern eller planker, men det blir ikke pent og ikke en god løsning i dette tilfellet. Man kan selvfølgelig lage en U-bjelke av tre som man trer på nedenfra, men det blir ganske store dimensjoner på en slik konstruksjon. En variant er å i stedet plassere bjelken på gulvets overside. Det burde være mulig siden gulvbjelkene ikke hviler på bjelken.

Jeg synes at mye avhenger av hva rommet skal brukes til.

den delen av rommet blir stue så søylen står i dag midt i sofaen eller hvordan man velger å møblere :)
Ovenfor er det en leilighet som er ferdig renovert så det er ikke noe alternativ

taket skal senkes noe så litt forsvinner sånn og jeg kan jo kle alt med gips og male inn, vil bli ca 30cm tykk og kanskje 20-25 cm nedover som synes så det spiller ingen rolle synes jeg.

Hvorfor blir det ingen bra løsning?

Tror du da min tanke ville fungere?
Jeg har en tråd i sosialt / prosjekt som heter bad og leilighetsbygging der du kan se litt flere bilder og jeg tror også det finnes en planløsning

Jeg har laget et lite regneeksempel. Hvis man lager en U-bjelke bestående av 2 stk 100x200 mm sideplater og en bunnplate som er 370x50 mm, hvor alle delene er skrulimmet, tåler den bjelken en linjelast på 12 kN/m med en nedbøyning på ca L/600. Med forbehold om feilkalkulering i farten. Den må da ha støtte av søyler i hver ende. Men det er viktig å kontrollere tak- og vegglastene. At det har holdt hittil er ingen garanti.

Går det an å bytte ut eksisterende bjelke?
Hvordan er en slik arbeidsprosess?

Er ditt eksempel en U bjelke som tres over? ikke skrudd i eksisterende bjelke?
75x200 er for spinkelt altså? fungerer et 2-delt bunnstykke? altså 50x185
tenkte at jeg skulle slippe å kjøpe limtre hvis man ikke kan bytte ut eksisterende bjelke da hvilket ville vært det beste.

Hvordan skal jeg kontrollere tak / vegglaster?

Det er klart at det går an å bytte ut den eksisterende bjelken. Først støtter man opp ordentlig (hvordan går ikke an å si her på avstand) deretter sager man av den ved respektive vegg. Deretter tar man ned den med brekkjern etc. Bør ikke være altfor vanskelig siden den er ganske tung.

Poenget med en U-bjelke er at delene samarbeider. Man får større effekt med mindre mengde trevirke. Todelt bunnstykke fungerer ikke, men du kan jo lime selv.

Når det gjelder tak- og vegglaster så gjelder det fremfor alt å følge konstruksjonen nedover så man kan se hvordan kreftene føres videre. For å kunne regne ut taklastene trenger man å vite takets form, helning og størrelse, takstolenes konstruksjon og hvordan de vegger ser ut som takstolene hviler på.

Ok trodde det skulle være et skikkelig jobb å få ned den... Skal ta en fundereren på hvordan jeg skal gjøre det eller om jeg skal leie bort elendigheten

Dimensjon på en limtrebjelke da om jeg skal plukke ned den gamle?
Eksisterende er ca 160x200 massiv tre

Hvis taklasten er 12 kN/m, noe vi jo ikke vet med sikkerhet ennå, så foreslår jeg 165x225 på limtrebjelken. Det gir i så fall en nedbøyning på L/300 på bjelken.

Rev unna litt lister og nå så det helt klart gjennomførbart ut, til og med nesten lett, eksisterende bjelke er 2 stk 75x180 bilder er fra høyre til venstre

Bytter ganske enkelt ut eksisterende bjelker med 2 stk 75x225 og ordner gode støttesøyler til venstre
Eller så kjøper jeg en bjelke på 165x250-300

• En gammel bjelke nær et tak med ledninger som stikker ut i et renoveringsprosjekt. Maling skaller av flere steder.
  • Åpen takbjelke etter at lister er fjernet. Bjelker vurderes for utskifting med sterkere alternativer i renoveringsprosjekt.
  • Bilde av en delvis ødelagt bjelke med synlige ledninger og treverk i et pågående renoveringsprosjekt.
  • Nedrevet listverk eksponerer bjelker og ledninger i hjørnet av et rom under renovering, med elektriske koblingsbokser synlige på bjelken.
nino nino skrev:
Bytter rett og slett ut eksisterende bjelker med 2 stk 75x225 og ordner gode støttesøyler til venstre
Eller så kjøper jeg en bjelke på 165x250-300
Snakker du om limtre?

Tenkte på massivtre først men så at 90x315 limtre var ganske billig på byggmax så det blir nok det i stedet, evt. kutte ned høyden litt

Med 90x315 limtre får du gode marginer, i alle fall sammenlignet med dagens situasjon. Skal du kløyve limtre på høyden må du bruke den homogene varianten. Den enklere typen har virke med lavere holdfasthetsklasse i midten. Dessverre er det nok den som Byggmax har god pris på.

90*270 ville det funke 2 stk
Om det er så at byggmax limträ ikke går å kløyve ned

Om du likevel må bestille er det bedre med en 165x270 enn to 90x270. Har du to bjelker må du sørge for at lasten fordeles likt på begge, noe som kan være litt vanskelig akkurat i dette tilfellet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.