Holder på med en bygging av en leilighet og når vi rev en ikke-bærende vegg så kom en søyle frem som det ligger en bjelke på, bjelken er sammenføyd rett over søylen.
Søylen står ca 80-100 cm ut fra eksisterende (nygammel) vegg så jeg må få bort / flytte søylen. Spennvidden på rommet er ca 340cm og på andre siden av veggen fortsetter bjelken ca 250cm til neste søyle.
En kompis som er snekker mente at jeg burde støtte opp på begge sider, sage bort søylen, skru en 3x8" på hver side, på høyre side så hugger man seg inn i muren og bruker den som opplegg (hitover i bildet) og på andre siden så blir det en stående søyle evt 2st 2x8" skrudd i en L så det blir støtte både på baksiden og i bjelkens retning , på venstre så må man selvsagt ha stående søyler som bygges inn i veggen som støtter opp begge bjelkene.
Virker dette som en ok løsning?
Kan man ellers bytte ut hele bjelken (fram til veggen)? Hvordan løsner man den fra hundrevis av spiker ovenfra?
Jeg tenkte en U-bjelke i stål 200x160x200 som man trer over eksisterende bjelke som støttes av søyler.
Bjelken ligger der fordi det har vært en yttervegg tidligere men senere har man bygd på huset med ca 150cm og man har da åpnet opp.
Huset har 1 1/2 plan med skråtak i overetasjen der man har ca 160cm ute ved yttervegg.
Total lengde på den fjernede ytterveggen er ca 9m med 4 støttepunkter.
Der har du fått en riktig utfordring på halsen! Man trenger å se hele bildet for å kunne komme med noe fornuftig. Altså tegninger, gjerne noe eksteriørfoto. Generelle opplysninger som byggeår, opprinnelige og tilbygg. Stomsystem. Hvordan har man løst utflyttingen av ytterveggen rent konstruktivt? Er det en gavlvegg? Men det kan det vel ikke være når den er 9 m lang. Retningen på takpanelet er litt forvirrende. Hva er bjelkens dimensjoner? Er det limtre?
Nei det er en langside, er ingen ovenpå etasjen på utbyggnaden.
Byggeår ingen anelse 40-60 tallet
Bjelken er ca 17 bred og kanskje 20cm høy, er nok en saget stokk
Gulv/tak bjelkene går langs med huset som er ca 25m langt og nede ca 8.5m bredt.
Jeg tror huset er bygget i omganger, muligens at det har vært et fjøs/stall der jeg holder på nå da det er murede vegger overalt og andre deler av huset er helt i tre.
Ovenpå etasjen er også i tre så det er nok ikke heller original...
At du ikke har konstruksjonstegninger forstår jeg. Jeg tenkte mer på en planløsning. Spørsmålet er hva bjelken egentlig bærer hvis det ikke er etasjeskiller til overetasjen? Det burde rimeligvis være takkonstruksjonen. Spørsmålet er hvordan den finner veien ned? Har du en anelse om det? Hvis det er brukbar kvalitet på tømmeret, ville en slik bjelke med spennvidde på 3,4 meter kunne tåle en last på ca 8 kN/m, noe som er ganske mye hvis den ikke har noen etasjelast å ta opp.
Du trenger ikke å være flau. Skissen forklarer mye. Alt klarnes litt mer. Bjelken bærer altså taklaster og veggen over utbyggingen. Da er det viktig å vite hvordan takstolene ser ut.
takstolene er som opp ned V med en bjelke liggende i husets lengde ca. 150 cm inn fra ytterveggen, den øvre ytterveggen altså, husets bredde oppe er ca. 6 m
hva de bjelkene hviler på vet jeg ikke helt...
Nå som jeg tenker etter så på loftet finnes det 3 stolper som sannsynligvis støtter opp dem men om de går sammen med stolpen i underetasjen vet jeg ikke men sannsynligvis er det nok sånn.
skulle kunne måle meg til det om det er viktig
Det beste ville være et foto av en takstol. Jeg tror at bjelken finnes for å ta opp laster fra takstolene og den gjenværende delen av ytterveggen i andre etasje. Spørsmålet er hvilke taklaster som kan være aktuelle. Takhellingen er også interessant.
Trenger det å være så avansert?
jeg skal jo bare flytte søylen ca 80cm til siden og eksisterende konstruksjon har holdt i kanskje 50-60-70 år
om jeg får en lignende søyle til venstre i osb veggen så burde vel alt være vel og bra bortsett fra at bjelken er skjøtt over søylen.
Kan bygge max 20cm nedover fra eksisterende bjelke men helst mindre.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg følger med. Skjøten mellom bjelkene bør hvile på en søyle. Hadde ikke skjøten vært der, kunne en flytting av søylen mot midten heller vært en forbedring. Eller mener du å flytte søylen mot høyre og la skjøten være uten støtte? Det kan gå, men da må man se på hver enkelt bjelke, hvor lang den er og hvor den har sine opplegg.
Det er jo ingen problemer å ordne støtte lengst til venstre i bildet.
Til høyre er det en murt/gjuten vegg der bjelken går inn.
nye bjelker i 75x200 eller lignende på hver side av eksist bjelke i taket som skrus ordentlig og evt. en 75x200 på "plasken" under de tre sammen skrudde bjelkene og så støtte ned til gulvet på venstre side og inn bilad i muringen til høyre
Burde ikke det duge? Evt. et innfrest T-jern på hver side av skjøten på kanskje 1m lengde
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.