I garasjen min finnes det 2 stk. reglar med målene 175x50x5900mm som holder oppe taket. Siden taket har begynt å komme nedover, tenkte jeg å bytte dette ut med en limtrebjelke. Det kan kanskje være litt vanskelig å si hvilken størrelse jeg skal ha, men det er det jeg lurer på. Jeg tenkte å kjøpe dette på Byggmax. Jeg tror ikke det er så fryktelig høyt trykk, reglene er snart 26 år gamle.

Jocke

Ingen som har en anelse?

Hva er det for tak?

I seg er limtre litt sterkere enn helt tre, med en dobbelt så høy bjelke (2x175) så er bæreevnen 4 ganger. Nå blir bjelken "slank" og da vil den vri seg og legge seg på platen men har det fungert med en 50 mm så fungerer det i fortsettelsen.

Protte

Hei,
Jeg er enig i at limtre har høyere bruddstyrke, da brudd oppstår ved ufullkommenheter og limtre har vesentlig færre ufullkommenheter.

Men her har vi problemer med nedbøyning. Er nedbøyningen mindre for en limtrebjelke enn for vanlig tre?
Dere vet det finnes en masse greske bokstaver som bl.a. sigma i fasthetslære. Men er disse parameterne vesentlig annerledes for limtre kontra vanlig tre?

Ikke vesentlig men litt pga at det ikke blir gjennomgående kvister.
Er det nedbøyning så er bæreevnen kvadratet på høydeforskjellen.

Om du kontakter limtreprodusenten så får du sikkert svar, f.eks Martinssons.

Protte

Joukko skrev:
I mitt garasje finnes det 2 stk lekter med målene 175x50x5900mm som holder opp taket. Siden taket har begynt å komme nedover, tenkte jeg å bytte dette ut med en limtrebjelke. Det kan kanskje bli litt vanskelig å si hvilken størrelse jeg skal ha, men det er det jeg lurer på. Jeg tenkte å kjøpe dette på Byggmax. Jeg tror ikke det er så fryktelig høyt trykk, lektene er snart 26 år gamle.

Jocke
En idé,
Siden det er et garasje, kan det hende at det ikke er så viktig hvor fint det blir.

Om du skulle skaffe to stålrør 25mm i kvadrat som er omtrent like lange som lektene.

Deretter fester du røret midt på taklekten med en skrue.

Nå kan du løfte opp røret og lekten med en garasjejekk til lekten har bøyd seg tilbake. Men løft forsiktig, du risikerer å løfte taklekten fra sitt feste.

I alle fall kan du nå skru fast stålrøret med gjennomgående skrue. Skru med store skruer med ca 3dm cc, jeg ville nok brukt 6x80 eller større.

Husk at stålrøret skal sitte i underkant av taklekten.

Kjøp RIKTIG dimensjon fra starten. Insisterer du kan du legge 2 ved siden av hverandre så blir det litt mer enn dobbelt mot i dag, trengs ingen liming da.

Om du skaffer en 42x250 så har den samme bæreevne som 2 stk 42x180

Protte

Hvilken størrelse skal jeg bruke da? Vil helst at det ikke bygger for mye nedover fra taket.

Hva kan en jernbjelke koste?

Det jeg foreslo var å forsterke de eksisterende bjelkene med et 25mm x 25mm kvadratisk stålrør.

Ikke bruk mye penger på det, prøv med den ene takbjelken først og se hva som skjer.

Du får høre med en stålbedrift, som har slikt på lager, hva det koster. Men røret er nok ikke gratis.
Jeg lurer på om det finnes noen måte å fastsette hvilken dimensjon man trenger? Det kanskje går an å lage en trebjelke med omtrent samme bøyeprestasjon som stålrøret.

Dessuten, har jeg tenkt litt mer på dette.

Spørsmålet er om det er underkanten som har blitt strukket ut, eller overkanten som har blitt presset sammen?
Når man bøyer treverk trykker man det sammen, det tåler ikke strekk.
Men det burde ha blitt strukket i underkanten.

Dessverre kommer jeg bare med flere spørsmål.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.