Hei!

Har et ettplanshus med kjeller bygget i 1965.
Vi oppdaget etter at vi flyttet inn at det er store problemer med kneppende rør ettersom forrige eier byttet ut oppvarmingen til bergvarme. Kneppingen er ganske ekstrem, og det smeller i flere minutter både når pumpen begynner å mate ut nytt varmtvann til radiatorene, men også når varmepumpen slår av. Derfor føles det meningsløst å sette inn kneppkar.

Alternativet som gjenstår, så vidt jeg vet, er å bryte opp gulvet og frigjøre rørene og på den måten bli kvitt kneppingen, siden vi uansett holder på å renovere, føles dette alternativet likevel ikke så farlig.

Men mitt spørsmål er, siden planen er å renovere rom for rom (i rekkefølgen: først 3 soverom, deretter gang, stue og kjøkken samtidig, og sist, lenger frem i tid, de to badene) går det an å bryte opp undergulvet rom for rom? Undergulvet er lagt før innerveggene ble satt på plass.

Siden undergulvet knirker når man går på det på noen steder, føles det dumt å legge inn samme type undergulv igjen, er det gulvsponplater som gjelder? Lar jeg det undergulvet jeg ikke kommer til (under innervegger og innebygde garderober) bli værende?

Bør jeg benytte anledningen til å gjøre noe annet når jeg river opp gulvet? Isolere?

Takknemlig for alle tanker og ideer. Vil skape meg en god oppfatning av hva som må gjøres, i hvilken rekkefølge og andre ting jeg bør benytte anledningen til å gjøre i forbindelse med dette.

Redigering:
Lå i sengen og prøvde en desibelmåler-app til telefonen. I løpet av 2 minutter knepper det med et sekunds mellomrom på 34-35 desibel, det begynner imidlertid med at det høres mer ut som et automatvåpen med veldig mange knepp i sekundet. På dagen blir man ikke overdrevent forstyrret av det, men det er umulig å ikke våkne om natten og holdes våken lenge nok til at det blir vanskelig å sovne igjen. Knepper slik minst en gang i timen (anslått, ikke ført notater). Og så er det litt spontanknepping nesten hele tiden.

Sist redigert:
  • Liker
Glenno83
  • Laddar…
R
Hvordan går rørene da i bjelkelaget? Trolig er det ved gjennomganger i treverket at knirkingen kommer fra, ligger og gnager mot. Som du sier, det er når VP slutter å lage VV at det kommer en sprut varm vann siden kastventilen er rask til å skifte over fra VV til system. Når VP slår av kan det bli et trykkstøt som forflytter seg gjennom rørene og forårsaker det, den delen kan kanskje løses med slange mellom VP og system.

• Liker
tgr_se
  • Laddar…
Takk for svar.
Problemet for meg er ikke bare når VP slår over fra VV. Men også når VP har varmet opp elementene ferdig og slår av, altså når rørene begynner å kjøles ned igjen. En knäpptank kunne muligens løse problemet som oppstår når VP slår over fra VV-produksjon. Men rørene vil jo alltid kjøles ned. Problemet er (selvfølgelig) størst vår og høst når VP varmer en stund og så går i hvilemodus. Rørene varmes opp og kjøles ned nesten hele tiden.

Gulvet ligger virkelig klistret mot rørstigningen noen steder. Kunne begynne med å prøve å få gjort noe med det. Forslag til hvordan man kan komme til for å file eller sage bort for å frigjøre rørene? Kan ikke komme på noe der det ikke er risiko for å skade rørene.

R
Henger med, noen har klart å sentrere rørene i hullene, andre har sprayet med silikon spray med godt resultat, det lukter eller klisser ikke i hullene.

R rävlyan skrev:
Når VP slår av så kan det bli en trykkstøt som forflytter seg gjennom rørene og gi opphav, den delen kanskje går å utbedre med slange mellom VP og system
Sorry, gikk glipp av denne delen i innlegget ditt. Skal undersøkes!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.