Har et eldre hus med kjeller som har totalrenovert og bygget ut 70kvm. Samtidig ble den gamle delen ombygd.

Men i den eldre delen fra 59 knaker og svajer gulvet.
Men bare rundt skorsteinen er problemet. Alle gulv rundt skorsteinen.

Antar at det har blitt varmt og typen bjelkelag under har slått seg eller lignende.?

Maler et fint bilde :)
Blå farge har jeg størst bekymring med.
Og der vil jeg rive opp laminatet og gulvplatene.
Gul farge er gulvet "delt" nå så derifra kan jeg bryte av alt.

Hvis man tar opp gulvet, platene. Kan man kappe av bjelkelag og bytte ut de dårlige/alle eller holder de opp husets stabilitet så man må forsøke å fikse de som er ujevne og la originalen være?

Kanskje ble det rotete nå.
Håper noen forstår. Legger ved bilde. Planløsning av eldre hus med markerte problemområder rundt murstocken nær kjøkken og toalett. Blått indikerer bekymringsområder.

Sist redigert:
Murstocken må passere gjennom bjelkelaget, som derfor er avvekslet rundt murstocken. Jeg tror at dine problemer har med dette å gjøre. Du trenger å frilegge gulvbjelkene foran murstocken der du har din blå markering for at man skal kunne studere problemet nærmere.

Ok. Men kan man kutte av den hvordan som helst? Eller får man kutte en av gangen og fikse de?

Det finnes en avvekslingsregel som går rett ved siden av murstocken (i vannrett retning på tegningen) på begge sider. Om denne regelen er skadet blir det ustabilt. Du kan ikke kutte av noen regel. Dårlige må byttes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.