Hei.

Ved renovering av stuen oppdaget vi at vinduet sannsynligvis lekker inn i veggen. Sponplaten var litt våt i et hjørne, så jeg tok den bort for å bytte den ut med gips. Utsiden har stående panel og en slags masonittplate som vindsperre, denne kjennes fuktig.

Fuktmåleren slår ut på rødt.

Se vedlagte bilder, det ser ut til at mugg har dannet seg i de to øvre hjørnene under vinduene.

Kan man anta at dette vil tørke opp hvis jeg fikser tetningen på vinduet?

Vinduene er store partier med 2 glass som er festet med en slags trelist og en tetning bak.

Kan jeg tette dette nå (-5 grader) eller må man vente til det blir plussgrader?

Og hvordan kan jeg tørke opp treverket? For jeg vil jo ikke bygge inn fuktskaden.

Når det gjelder plast og gamle hus, holder det å bruke vindpapp istedenfor plast?

Vindpapp på begge sider?

Takk for svar.

Si ifra om det er mer informasjon som trengs.

• Innendørs bilde av et stort vindu med en del av veggen fjernet. Utsikt mot en snødekt bakgård og hage med trær og gjerde.
  • Byggevegg med synlige trestendere, mørke fuktmerker, mugg i hjørner, isolasjon nederst og vindu over, antyder vannlekkasje og fuktproblem.
  • Veggfukt og mugg i rom under vindu, avdekket ved renovering; synlige fuktighetsmerker og mugg oppdaget på trepanel og isolasjon.
  • Utvendig bilde av et husvindu med gul vertikal panel, hvor lekkasjeproblemer og mulige fuktskader er under diskusjon i innlegget.
  • Treffet på et vindu med avskallet maling og synlige tegn på fuktighet rundt karmen, med isolasjonsmaterialer i bakgrunnen.
  • Bilde av et stort vindu med to glass, hvor fuktmåleren står på vinduskarmen. Det er en gul panelfasade med et svart bunnstykke.
  • Et fuktig vindu med flasset maling nederst på karmen; indikerer mulig fuktskade. Synlig isolasjonsmateriale i bakgrunnen.
Det ser ut som om det er 3 like hvite stolper på bilde 4 men bare den i midten som treverket/fasaden er skadet under. Er det noe ovenfra som gjør det ekstra utsatt?

Hei. Et stag til markisene sitter der.

Men høres merkelig ut om det skulle være den som er skurken i dramaet?

Jeg tror mest på at det er dårlig forseglet på vinduet. Vann regner derpå og finner veien inn og mellom ytter/innervegg.

S
er jo igjen bygget med et vindu. og de har mislyktes med å få det tett. kjøp muggvask om du ikke vil rive mer. gjerne noe langtidsvirkende middel mot mugg. øk varmen og eventuelt skaff en avfukter.

det er nok på tide å fjerne panelet på utsiden også så det får luftes ut der
sett ingen plast, bruk i stedet forhudningspapp

Takk for deres svar.

Det blir nok å bytte ut de skadede delene.

Spørsmålet er om jeg skal fikse dette direkte eller om jeg skal vente til våren kommer med litt varmere vær.

Tette vinduet må jeg jo gjøre umiddelbart så hva fungerer midlertidig til dette nå når det er kaldt?

/Johan

Vent til vårvarmen kommer Dekk med huntonitt da kan det bli litt luftspalte imellom
iom kan man løsne panelet litt allerede nå så det lufter ut

Jeg skulle bygd ferdig innvendig med ny isolasjon, plastfolie og gips. Vask først de skadede delene med fungicid. La tørke. Tett ved vinduene utenfra med en eller annen fugemasse som fungerer i gjeldende temperatur.

Fjern panelet til våren og sjekk om du har fått bukt med lekkasjen. Bytt da også asfaboarden med noe mer interessant materiale.

Lukter det?

Nei, det lukter ingenting synes jeg.

Det meste har tørket opp nå føles det som da jeg fjernet sponplaten og isolasjonen.

Syllen (heter det det samme på norsk?) er fortsatt fuktig dog.

Skal fikse en vifte i morgen og hjelpe til med uttørkingen så får vi se.

Sambos morbror skal komme og se også, han er snekker så får vi se hvordan det fortsetter..

Takk for alle svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.