Vi vurderer å bytte ut fasaden fra Eternittplater til tre. MEN, skal man fjerne eternittplatene? ELLER kan man la dem være, legge opp, isolere og sette trepanel?

mine sitter igjen.
reglet opp utenpå med doble 45-regler

Mine sitter ikke fast.

Har gjort denne operasjonen på to steder, her hjemme og på landet. Begge gangene har det vært selvfølgelig å fjerne søppel som ikke har noen funksjon og få en ren overflate å arbeide fra.

Å ta ned platene er enkelt og går raskt. Hvis man har stillas på plass, handler det om et par dager (om man skal ta ned platene hele, hvilket man skal).

Velger du å fjerne platene, bruk samme klær når du jobber (som du deretter kaster) og ordentlig åndedrettsvern (kjøp på Jula, ikke pappfilter ala sykepleier).

Visse ÅVC tar imot eternit kostnadsfritt, andre mot avgift (la oss si 800 NOK per tonn, en lav kostnad altså). Et annet alternativ som faktisk ikke er så sprøtt som det høres ut, er å grave ned platene i bakken.

MathiasS skrev:
...Et annet alternativ som faktisk ikke er så dumt som det høres ut, det er å grave ned platene i bakken.
Det er egentlig ikke tillatt å grave ned, men det er mest fordi det skal finnes regler for hvordan man håndterer farlig avfall som asbest i dette tilfellet. Nedgravd dypt ned i bakken så det ikke er risiko for at man treffer på det senere er helt OK. Det er det som gjøres på fyllinga. Kommunene vil dog ha kontroll over dette.
Asbest brytes i gruver og er rent mineralisk og stabilt. Ingen risiko for at det reagerer med noe annet med andre ord.
Eternit er bare farlig når det støver og det er støvet i seg selv som skader lungene. Asbestfibrene tetter igjen lungeblærene og kan i verste fall gi asbestos eller lungekreft i store mengder.

Johan Gunverth skrev:
Det är egentligen inte tillåtet att gräva ner, men det är mest för att det skall finnas regler om hur man hanterar farligt avfall som asbest i detta fall. Nergrävt djupt ner i backen så att det inte finns risk att man träffar på det senare är helt OK. Det är vad som görs på tippen. Kommunerna vill dock ha kontroll över detta.
Asbest bryts i gruvor och är rent mineraliskt och stabilt. Ingen risk att det reagerar med något annat med andra ord.
Eternit är bara farligt när det dammar och det är dammet i sig som skadar lungor. Asbestfibrerna täpper igen lungblåsorna och kan i värsta fall ge asbestos eller lungcancer i stora mängder.

Japp.

När vi fixade detta på landet fick vi två tips av kommunens miljöavdelning (Waxholm): Gräv ner det på tomten eller tippa det i sjön där det är djupt (!!!). Nu ligger plattorna travade i en hörna på tomten som inte används. Här hemma har jag hittat en ÅVC som tar emot gratis.

Finnes ingen grunn til å ta ned platene imo.
Går raskest og enklest å la dem sitte.

??? imo? ??? :-/

Vekk med eternitten,
så slipper du skiten! ;D

Litt off-topic, men: Flere leger har sagt til meg at eternitt-støvet er kun skadelig for tobaks-røykere, øvrige trenger ikke å bekymre seg (så lenge det dreier seg om enkeltstående eksponeringer).

/N

Immobil skrev:
??? imo? ??? :-/

Vekk med eternitten,
så slipper du dritten! ;D

Imo = In my opinion

Det blir uansett dyrere å ta ned den. Så hvis en kunde av meg vil det, så gjør jeg det selvfølgelig!

sville skrev:
Imo= In my opinion

Det blir uansett dyrere å ta den ned. Så hvis en kunde av meg ønsker det, så gjør jeg selvfølgelig det!

Dyrere blir det bare hvis man ikke gjør det selv. Ok, kanskje noen femhundrelapper for deponiet om man ikke kan kaste det gratis.

Fredrik.e skrev:
det er ikke hva jeg har hørt fra folk som har jobbet på Lomma eternitfabrikk der flere er døde nå
På en eternitfabrikk handler det neppe om enkeltstående eksponeringer... ::)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.